Del : SMS
Berlingske Business

Facebook-reklame kan give kæmpebøde

Facebook

Mange virksomheder er på Facebook for at markedsføre sig selv, men det kan koste dyrt, hvis man gør det forkert. Forbrugerombudsmanden advarer mod at tro, at sociale medier er lovløst område.

Artiklen fortsætter under annoncen

Facebook er en mulighed for at markedsføre sig selv, som mange virksomheder har fået øje på. Men det gælder om at have styr på sin markedsføringslov. En af de helt store muligheder på Facebook - at man kan dele ting med hinanden - er i spam-sammenhæng en risiko.

Det er i forvejen dyrt at sende forbrugere salgsmails, nyhedsbreve eller facebook-beskeder, de ikke har bedt om. Forbrugerombudsmanden takserer bøden til 100 kroner per uønsket elektronisk reklame, der sendes ud - og altid mindst 10.000 kroner.

Men kommer man til at belønne brugerne på Facebook til at sende reklamen videre til sine venner, kan bøden vokse sig ud af kontrol.

Selv om det ikke er virksomheden selv, der sender reklamen videre rundt på det sociale netværk, er det stadig virksomheden, der er ansvarlig, hvis den har opfordret til at »tippe en ven«.

- Nogle har opfattet sociale medier som et lovløst rum, hvor man kan gøre hvad som helst. Men der gælder samme regler, som andre steder på internettet. Man skal sikre sig, at man har samtykke, når man sender noget til nogen, siger chefkonsulent Tina Morell Nielsen fra Forbrugerombudsmanden. Hun er repræsentant for den danske Forbrugerombudsmand i et nordisk samarbejde, der udarbejder klarere regler for markedsføring på sociale medier.

- Det kan betyde meget store bøder til erhvervsdrivende, der præmierer folk for at dele med hinanden, siger Tina Morell Nielsen.

Ulovlige konkurrencer

Konkurrencer er en af de typer markedsføring, hvor virksomheder opfordrer brugerne til at dele virksomhedens budskab med vennerne. Og de er populære. En hurtig søgning på Facebook viser, at forskellige virksomheder tilbyder gratis sommerhusophold, ferier, jule- og adventsgaver og meget andet.

For at deltage i kampen om præmierne skal man bare melde sig ind og invitere alle sine venner, og virksomheden når dermed ud til et stort antal brugere.

En konkurrence er ikke ulovlig i sig selv. Men belønningen accepterer hverken Forbrugerombudsmanden eller Facebook, som lukker virksomheders profiler, hvis de prøver at lokke folk til at dele budskaber gennem for eksempel en konkurrence.

- Virksomheder der prøver at fremprovokere deling, der ikke er »ægte«, prøver man at lukke ned for. Konkurrencer er blevet et problem for virksomhederne, for det er noget af det, der bliver brugt mest, og det er noget af det Facebook er begyndt at slå hårdest ned på, siger Rasmus Møller-Nielsen. Han er administrerende direktør i virksomheden Komfo, som ud over at rådgive virksomheder om Facebook også er Facebooks eneste partner i Skandinavien.

Indtil videre har belønning for deling på Facebook ikke ført til bøder eller et stort antal klager fra forbrugerne. Men den statslige opsynsmand advarer mod at tro, at man kan føle sig sikker af den grund.

Det, der afgør, hvornår Forbrugerombudsmanden skrider ind, er, hvor mange klager de får. Og formår man at irritere nok brugere, er Forbrugerombudsmanden klar til at skride ind, forsikrer Tina Morell Nielsen.

- Vi kigger altid på, hvad der kommer i spampostkassen, siger hun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere