Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Få mindre virksomheder arbejder bevidst med vækst

En undersøgelse foretaget af revisionsselskabet Deloitte & Touche viser, at kun hver sjette virksomhed er i stand til at

fastholde vækst over en længere periode. Blandt de virksomheder, der oplever, at væksten stopper, formår kun

hver tredje at opnå vækst igen inden for de følgende fem år.


Igennem det seneste år har de to

statsautoriserede revisorer i Deloitte & Touche partner Johnny Bihl og manager Henrik Schougaard, bl.a. igennem interview og rådgivning,

arbejdet med små og mellemstore vækstvirksomheders vækstpotentiale. For dem er der ingen tvivl: Mange har viljen

til vækst, men det strander på, at de fleste ikke ved, hvordan man systematisk arbejder med at skabe og fastholde vækst.


-

Meget ofte er det et spørgsmål om, at man skal fokusere noget mere. Typisk vil en virksomhedsejer, der er vækstorienteret

have et utal af ideer til, hvordan virksomheden kan udvikle sig. Det vi kan gøre er at hjælpe virksomheden med at få

klarlagt, hvilke ideer der giver det ønskede resultat. Få virksomheden til at bruge kræfterne optimalt, tænke

i vækst på en fokuseret måde, lave en plan og følge den, siger Johnny Bihl, Deloitte & Touche.


Johnny

Bihl og Henrik Schougaard bruger nu meget af deres tid på at hjælpe og rådgive små og mellemstore virksomheder

med at realisere vækstpotentialet. I håbet om, at flere virksomhedsledere vil fokusere på vækst, har de nu

samlet deres erfaringer i et hæfte, der netop nu er på vej ud til op mod 5000 mindre virksomheder i hele landet. Hæftet

med titlen "Vilje og fokus skaber vækst" indeholder en række gode råd om, hvordan man skaber vækst

i sin virksomhed.



Anmeldelse

En af de heldige sideeffekter ved at udarbejde en vækstplan er et mindre anstrengt forhold

til banken. I hvert fald glæder det erhvervskonsulent i Jyske Bank Peer Bach Nielsen, at Deloitte & Touche nu fokuserer

på at rådgive smv''''erne med vækststrategier. Han har læst hæftet og giver følgende anmeldelse:


-

Materialet beskriver på en god og let forståelig måde vigtigheden af, at vækstvirksomheder er i stand til

at beskrive og planlægge væksten for en finansiel partner. Afgørende for en virksomheds muligheder for at opnå

den ønskede finansiering er at få skabt et tillidsforhold. Tillidsforholdet er bl.a. begrundet i det historiske - er

tidligere planer realiseret på fornuftig vis og er eventuelle afvigelser velbegrundede. Det er vigtigt, at ledelsen i en vækstvirksomhed

signalerer egen tro, evne og vilje til at skabe og være en vækstvirksomhed.



Planlæg væksten

Oplever

virksomheden jævnligt at sige nej til ordrer, fordi man ikke kan håndtere den øgede efterspørgsel efter

produkterne, så er der et uudnyttet vækstpotentiale, der venter på at blive realiseret. Måske mangler der medarbejdere,

måske er det penge eller det kan være produktionskapaciteten, der halter bagefter. Hvis man genkender problemet, men ikke

kan svare på, hvad det er virksomheden mangler, så skal man se at få lavet en vækstplan.


Spørger

man Deloitte & Touche bør en vækstplan indeholde følgende elementer:



. fase

l Vurder om viljen til

vækst er til stede


l Vurder på hvilke produkter og markeder væksten kan skabes


l Vurder om virksomheden

er klar til vækst



. fase

l Fastsæt vækstmålene


l Vurder hvordan målene skal nås


l

Identificer de kritiske succesfaktorer for vækst


l Identificer barrierne for vækst



. fase

Når man

har klarlagt, hvilke områder man vil fokusere på, skal planen føres ud i livet. Her er nogle områder, hvor

forandringer kan være med til at styrke virksomhedens vækstpotentiale:


l Salg og markedsføring


l Leder-

og medarbejderudvikling


l Produktudvikling


l Tilpasning af organisationen


l Professionel bestyrelse


l Internationalisering


l

Outsourcing


l Opkøb


l Nye lønsystemer


l Plan for finansiering af væksten



. fase

l Foretag

løbende opfølgning på de væsentligste succesfaktorer


l Gennemgå faserne igen med jævne

mellemrum

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen