Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Få aktiesucces ved at begrænse tabene

Udviklingen i modelporteføljen for danske aktier hos Aktiezoom.dk har været ganske tilfredsstillende hidtil.


En

af de helt afgørende forudsætninger for denne succes har været en aktiv brug af Stop-Loss.


Stop-Loss har således

været en vigtig del af det meget intense arbejde med udarbejdelse og løbende justering af en investeringsstrategi for modelporteføljen,

som de seneste måneder har krævet. At et af de absolut grundlæggende elementer i den strategi mere handler om tab

end om gevinst kan måske lyde lidt mærkeligt for nogen, men efter min mening er det allervigtigste, når man handler

med aktier faktisk, at man begrænser sine tab.


Naturligvis er det vigtigt at have gevinster, men at gå glip af en

gevinst er ikke tilnærmelsesvist så dårligt, som at lade et tab udvikle sig for meget. Forklaringen herpå

er den enkle, at hvis man går glip af en gevinst, så er der stadig mange fremtidige muligheder for gevinster på andre

aktier, men hvis man sætter sin penge overstyr på et tab, som løber løbsk, så er de penge væk

for tid og evighed.


Derfor er en af de allervigtigste grundregler i aktiehandel, at man på forhånd skal have defineret

nøjagtigt hvor stort et tab man er parat til at tage i en bestemt aktie. Om man så definerer det i kroner, procenter eller

noget helt tredje er ikke det afgørende.


Aktien skal sælges, når den fastsatte grænse brydes. Den slags

salg er altid smertefulde, men de skal altså foretages.



Problem

Det problematiske ved disse salg er, at de kræver

en erkendelse af at have begået en fejl.


Aktien blev købt, fordi man troede den ville stige, men den viste sig

at falde i stedet for. Man begik altså en fejl.


Det kan nogen gange være svært at indrømme dette over

for sig selv, men prisen for ikke at gøre det er, at tabet i mange tilfælde får lov til at løbe løbsk.




Jeg er sikker på, at der er mange nuværende og tidligere GN Store Nord ejere, som vil nikke genkendende til dette.


I

de fire måneder modelporteføljen for danske aktier har eksisteret har der været adskillige af den slags ubehagelige

situationer, hvor jeg har været meget fristet til at holde en aktie, selvom den lå under Stop-Loss grænsen.


For

den slags tab er pr. definition ret begrænsede (det er jo hele idéen bag Stop-Loss), og skal derfor betragtes som en

forsikring. Når man betaler kaskoforsikring på sin bil, så er det også et "tab", som man påtager

sig frivilligt for på den måde at sikre sig mod et meget større tab, hvis uheldet virkelig er ude.



Eksempel

For

at illustrere hvor grueligt galt det kan gå, hvis ikke man respekterer sit Stop-Loss kan jeg nævne Danionics, som jeg

købte til kurs 259 og solgte til kurs 246 to uger senere. Den blev ikke solgt på mit 7 pct. Stop-Loss, men fordi den

ikke længere opfyldte de tekniske forudsætninger, som jeg på forhånd havde defineret. Tekniske signaler er blot

en anden måde at definerer et Stop-Loss på.


Det morede mig bestemt ikke at indkassere et tab på fem procent

på denne aktie, men når jeg ser på kursen i dag, så sparede min forsikring på fem procent mig for et

tab, der var mange gange større. Det er da til at forstå. De penge, som herved blev frigjort, gjorde det i øvrigt

muligt i stedet at placere midler i succesfulde aktier som Aarhus Oliefabrik, Radiometer og DFDS.


Så pointen er, at et

tab skal tages, før det bliver alvorligt. Hvis man ikke gør det, så er tabet i en aktie på et tidspunkt

blevet så stort, at man stort set ikke har råd til at sælge den igen. Og når man først er kommet dertil,

så er der virkelig mulighed for at tabe store penge. Mon ikke der er mange ejere af GN Store Nord, I-data, Danionics og teknologi-aktier

i det hele taget, som i dag ønskede, at de havde sagt stop noget tidligere, bidt i det sure æble og skaffet sig af med

skidtet, inden tabet nåede op over de 70 pct.? For slet ikke at tale om de tidligere ejere af Memory Card Technology, eHuset

og senest Brandts Ventures.


Lær af de erfaringer, som kostede en tidligere statsminister jobbet: Nemlig, at fejl er ubehagelige

at indrømme, men i længden er det meget dyrt at feje dem ind under gulvtæppet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen