Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

EU-udvidelse giver eksportvækst

EU''s østudvidelse sluser omkring 70 mio. forbrugere ind i det europæiske fællesskab. Der er overalt store forventninger

til væksten i de nye medlemslande, og er der vækst - så skal der bygges.



Sådan ser Byggeriets Arbejdsgivere,

BYG, på mulighederne i kølvandet på den kommende østudvidelse.



Udlandschef Jens O. Hansen fra BYG

regner med, at mange danske virksomheder inden for byggeriet kan vinde markedsandele i østlandene i de kommende år.



-

Blandt entreprenører og håndværkere vil det først og fremmest være de stærkt specialiserede

virksomheder med et solidt erfaringsgrundlag, der vil få succes i de nye medlemslande, siger Jens O. Hansen.



Han henviser

til, at disse virksomheder kan konkurrere på viden samt management og projektstyring. Derimod vil mange traditionelle danske håndværksvirksomheder

ikke være i stand til at konkurrere på grund af de høje danske timelønninger.



Han regner desuden med,

at danske virksomheder har gode muligheder for at konkurrere på områder som energi og miljø, der har EU''s stærke

bevågenhed og kan forventes at få tilført midler fra EU''s fonde.



Materialeleverandørerne vil også

få interessanate muligheder i de nye medlemslande. Dels ved afsætning af danskfremstillede varer, men også ved at

etablere sig i de pågældende lande for at udnytte det lavere lønniveau.



- Det er altid godt for en virksomheds

renommé og accept på et marked, at der foregår en delproduktion i landet, påpeger Jens O. Hansen.











Se

mod øst nu

Byggematerialeindustrien BI, under Dansk Industri, forventer at den danske byggeeksport i år sætter rekord,

men det er langt fra de østeuropæiske lande, der trækker læsset.



Især det store polske marked

skuffer fælt, mens Ungarn er inde i en mere stabil udvikling. Rusland er inde i en god udvikling og giver fornuftige priser

til materialeleverandørerne.



- Vi forventer markante vækstrater i 2003 og 2004, men der er stor usikkerhed om, hvornår

opsvinget kommer - herunder opsvinget i Centraleuropa, siger administrerende direktør Christian Lerche fra BI.



Han opfordrer

medlemskredsen til at orientere sig mere mod de øst- og centraleuropæiske markeder, men også at udvælge de

nye markeder med omhu.



- Hvis virksomhederne ikke gør det nu, hvornår skal de så gøre det, spørger

Christian Lerche med henvisning til, at der for tiden hverken er vækst herhjemme eller på de traditionelle markeder i

Vesteuropa.



Denne filosofi trives bl.a. blandt de tyske materialeproducenter, der på et underdrejet tysk marked gør

alt for at afsætte deres varer på eksportmarkederne. Det skærper konkurrencen blandt de europæiske eksportører.











Stor

eksport-vækst

Danmarks Eksportråd regner med, at de kommende EU-landes markeder i mange år fremover vil få

vækst, der overstiger niveauet i Vesteuropa.



En rapport fra rådet konkluderer, at de nye medlemslande først

og fremmest vil efterspørge varer, der kan medvirke til at effektivisere landbrug og industri. Infrastrukturen på energi-

og miljø-området er et andet væsentligt område, hvor der skal bruges mange ressourcer i de kommende år.



Desuden

skal der på 20-30 års sigt bruges kolossale beløb på at forbedre boligstandarden i de nye medlemslande.



Med

den stigende velstand forventes det, at beboerne i de nye medlemslande vil efterspørge mere kvalitetsbetonede varer - f.eks.

lægemidler.



- Der er tale om erhvervsområder, hvor Danmark har stolte traditioner, og vi forventer langt mere handel

i de kommende år, siger Jacob Warburg fra Danmarks Eksportråd.

Som Norge og Serige

I 2015 regner eksportrådet

med, at den samlede eksport til de nye medlemslande vil ligge på niveau med samme års eksport til Norge og Sverige tilsammen.





Eksporten til de nye EU-lande lå i 1999 på 14,5 mia. kr. og forventes at ligge på 66,8 mia. kr. i 2008 og

90,8 mia. kr. i 2015.



Det svarer til en årlig stigning på 18,3 pct. frem 2008 og en stigning på 12,0 pct. i

perioden fra 2008 til 2015.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen