Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Etik guldgrube for de mindre virksomheder

Mange små og mellemstore danske virksomheder opfører sig rigtig pænt og deres etiske bevidsthed er høj. Men

de fortæller det ikke til nogen. Derfor er virksomhederne afskåret fra at høste de konkurrencefordele, der ellers

ligger i at have en stærkt etisk profil.


Erhvervs- og Boligstyrelsen har i en ny rapport tjekket opdragelsen hos de små

og mellemstore virksomheder. Og der blev skrevet to-cifrede tal i de etiske karakterbøger.


Rapporten slår fast,

at mange virksomheder er deres sociale og etiske ansvar bevidst og anstrenger sig for at leve op til det.


Man tager eksempelvis

ansvar for medarbejderne og deltager i integration af svage grupper på arbejdsmarkedet. Endvidere tjekker man sine forretningsforbindelser

og handler blandt andet ikke med folk, der bruger børnearbejdere.



Vanskelig opgave

Samtidig konstaterer rapporten

dog, at virksomhederne ikke formår at kommunikere deres høje etik ud til omverden. Og det er uheldigt i en tid, hvor

forbrugernes politiske bevidsthed hele tiden skærpes.


- Høje etiske standarder er helt i tråd med tiden, hvor

der bliver stadig større fokus på "politisk korrekte" virksomheder. Det fokus kunne de danske virksomheder

udnytte, men det ville kræve, at de kommunikerede deres tiltag på området ud. Der er jo ingen fordel i at have en

høj etik, hvis det kun er en selv, der ved det, konstaterer professor ved Handelshøjskolen i København, Flemming

Poulfelt.


Han er ikke i tvivl om, at mange danske virksomheder ville stå stærkere, hvis de dokumenterede og fortalte

om deres etiske tiltag. Men han godt forstå, at mange har vanskeligt ved at gøre det.


- Der er måske nogle

psykologiske barrierer, der forhindrer folk i at gå ud og "prale" med deres høje etik - vi har jo noget, der

hedder Janteloven. I andre tilfælde har de mindre virksomheder måske slet ikke ressourcerne til at få budskabet

formidlet ordentligt ud, siger Flemming Poulfelt.



Stå sammen

Mens problemet med den manglende profilering af de mindre

virksomheders høje etik er tydeligt, synes en løsning noget sværere at få øje på.


- De

mindre virksomheder har helt tydeligt svært ved at profilere sig på deres etiske tiltag hver for sig og det er også

en krævende opgave. Måske kunne de gå sammen, eksempelvis i brancheforeninger, der kunne indsamle dokumentation

og formidle budskabet om den høje etik ud til offentligheden. På den måde kunne de danske virksomheder måske

få de fordele, som de vitterligt er berettigede til, men som de går glip af i dag, foreslår Flemming Poulfelt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen