Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

ERP-væksten begynder hos konsulenterne

Ledelserne hos ERP-konsulenterne må tage ansvar, så husene kan levere systemer, der svarer til kundernes behov



Det

danske ERP-marked har haft nogle hårde år. Heldigvis ser det ud som om bedre tider ligger lige om hjørnet. Men

faktisk burde ERP-husene allerede buldre derudaf med flotte væksttal. For der er i disse dage et kæmpe potentiale på

markedet for EPR-systemer. De danske virksomheder vil nemlig meget gerne have adgang til de fordele, der ligger i de nye intelligente ERP-systemer.

Systemer, der ligger meget langt fra tidligere tiders simple regnesystemer.



I dag spinder teknologien som en kat, og mange softwareudviklere

tilbyder ERP-systemer, der er brugervenlige, spiller sammen med CRM-systemer, mailprogrammer osv., og som kan benyttes af mange forskellige

typer brugere. Fra økonomimedarbejdere til topchefer. Det er systemer, som brugerne selv kan opdatere og vedligeholde. Og vigtigst

af alt: Det er systemer, som kunderne efterspørger. Det er således, i al beskedenhed, ikke softwarehusene, der har sovet

i timen.



Det har efter til gengæld ledelsen hos en del af de danske ERP-konsulenthuse. I 80 pct. af tilfældene tjener

ERP-konsulenterne nemlig deres penge på at vedligeholde og sælge gamle, stive systemer, hvor de lige så godt kunne

levere et moderne, fleksibelt og brugervenligt virksomhedssystem. Det er der mange problemer i. Blandt andet det, at en virksomhed,

som ikke kan opfylde kundens ønsker, meget hurtigt mister sin berettigelse. Et andet problem er, at ERP-husene er blevet en

flaskehals for resten af ERP-branchen, som har brug for konsulenterne for at få realiseret førnævnte potentiale.

Ledelserne i ERP-husene må indse, at efterspørgslen hos virksomhederne kræver nye værktøjer og nye

kompetencer. Nye værktøjer i form af nye produkter på hylderne og nye kompetencer i form af en større forretningsmæssig

forståelse blandt de ofte udelukkende IT-uddannede ERP-konsulenter.



I dag kræver de nye systemer og de nye krav fra

virksomhederne, at ERP-konsulenterne kan forstå kundens strategiske behov og skabe løsninger, der understøtter

virksomhedernes kerneforretning. Der er simpelthen behov for konsulenter, der har en solid merkantil baggrund, indgående forretningsforståelse

og erfaring i at lytte til kundernes behov - naturligvis kombineret med en basal IT-viden. Når ERP-konsulenten kommer til møde

hos kunden, skal attachemappen derfor være pakket med sparring på det forretningsmæssige plan. De løbende

opdateringer og tilpasninger af systemerne skal kunderne nok selv tage sig af.



Som jeg ser det, kræver det her, at ledelsen

i konsulenthusene tør satse. Efteruddannelse, større tværfaglig erfaringsudveksling med f.eks. virksomhedskonsulenter

og softwarebranchen samt nye profiler i staben er måske skridt på vejen. Og hvis ERP-konsulenterne ikke selv har økonomisk råderum

til at opbygge kompetencer, må de lære at trække på softwareudviklerne. Vi stiller gerne op med sponsering

af uddannelsesaktiviteter mv. Men ansvaret - det hører hjemme på ledelsesgangen i ERP-husene, og det er herfra, væksten

skal begynde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen