Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Enmandsbutik udfordrer Gillette

Flere har prøvet at udfordre barberskraber-giganten Gillettes nærmest monopollignende status i Danmark, hvor Wilkinson

Sword i adskillige år har været eneste seriøse konkurrent.


Enhver vil på butikkernes hylder kunne registrere,

at Wilkinson fylder meget lidt i landskabet.


Med Unilever-millioner i ryggen forsøgte et par nordmænd, Ruud &

Rye, for et par år siden at tage kampen op mod The Gillette Company på det danske marked - uden held.


Detailsuccessen

Matas har ligeledes prøvet at markedsføre sin eget brand inden for barberskrabere til mænd. Nu trækker Matas

sig ud af markedet for så vidt angår skrabere til mænd.


Ingen over eller ved siden af The Gillette Company.

Intet synes at kunne ryste giganten.



Tager kampen op

Men fra en lejlighed i Brønshøj gøres der nu et

nyt forsøg på at æde en del af Gillettes markedsandel. Ene mand vil Jonas Allentoft med en "hobby-butik"

på internet nu tage kampen op med Gillette og deres agressivt markedsførte Mach3 system.


Professionelt lever han

som chefkonsulent med e-shopopgaver. Internetbutikken, www.skraber.dk, er alene tænkt som en hobby.


Han har altid drømt

om selv at forsøge sig med en internetforretning, og barberskrabere er ikke noget tilfældigt valg.









Tårnhøje

priser

- Jeg har i lang tid været træt af to ting. Dels er det i København, på grund af tyveri-risikoen, forbundet

med megen bøvl og besvær at købe barber-produkter. Dels er jeg træt af Gillettes tårnhøje priser

på især


Mach3-systemet, forklarer han.


Endelig er der en tredje og, ifølge Jonas Allentoft, nok så

væsentlig grund til, at han har valgt markedet for barberprodukter til sin internetbutik: avancen.


- Jeg ved, at avancen

på barberprodukter og produkter til personlig pleje i det hele taget er skyhøje. Derfor er der rigeligt plads til at

lægge sig et godt stykke ind under de priser, som i dag forekommer i detailhandelen, siger han.


Jonas Allentoft går

da også ud med budskabet: "Hvorfor Mach3, når du kan få Win3 til den halve pris".


Produktet Win3

ligner et langt stykke ad vejen Gillettes topmodel, idet det er forsynet med tre blade. Samme koncept forsøgte Ruud & Rye

sig i øvrigt også med.


Indtil videre vil Win3 kun kunne købes via internetbutikken. Dermed kan prisen holdes

nede, oplyser Jonas Allentoft, der på ingen måde kan matche Gillettes markedsføringsbudgetter.


- Faktisk har

jeg ikke rigtigt noget markedsføringsbudget. Jeg forsøger at bruge mit netværk og så satse på kreativ

markedsføring på nettet ved at koble mig på diverse mailinglister.


Den nye "butiksindehaver" nærer

ingen illusioner om, at han kan banke Gillette af banen endsige ryste giganten. Men han tror på sin idé.


- Jeg tror

på, at en del af markedet er lige så trætte af de høje priser, som jeg er. Der findes mange, der gerne vil

spare penge på den daglige barbering. Hvis jeg formår at trænge igennem, er jeg sikker på, at der er en forretning

i det her, forklarer han. Planen er, at hans forretning med tiden skal udvide sig til også at omfatte andre produkter til personlig pleje.


-

Det er her, man opererer med store avancer og her, at internetforretninger kan komme ind med en anderledes prissætning, tilføjer han.



Abonnement

Via

butikken, hvor man også kan betale med dankort, kan man abonnere på barberblade, så man f.eks. hver tredje måned

modtager en ny pakke med friske blade. Så slipper man for selv at huske på det, lyder argumentet. Der er også ladyshavere

på programmet, ligesom forretningen lejlighedsvis vil markedsføre specielt hjemtagne varepartier.


Personligt risikerer

Jonas Allentoft ikke alverden. Varelageret er beskedent, men med mulighed for lynhurtigt supplement fra leverandøren, og der

er tale om et lavprisprodukt, selv om det, ifølge ham selv, rigeligt kan matche enhver konkurrent kvalitetsmæssigt.


-

Jeg vil endda påstå, at Win3 mere er skabt til europæiske hænder end nogen anden skraber, lyder hans fortsættelse.


Skraberen

er i øvrigt fremstillet i Fjernøsten. Et dansk importfirma får skraberne hertil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen