Berlingske Business
LIVE
17:27 Nu får Brexit skylden for britiske skilsmisser

En helpdesk også for ældre software

Hver ny version af en kontor-softwarepakke og af det nærmest eneherskende pc-operativsystem Windows byder på nye faciliteter

og finesser, men modtages alligevel uden den store interesse af mange virksomheder.


Det koster penge og ressourcer at opgradere,

men når virksomheder afstår fra at gøre det, er det ofte også med en anden begrundelse. De beholder den Microsoft-office

og Windows version som de har, fordi de kort og godt er tilfreds med dét de to programmmer kan i de aktuelle versioner - de savner

ikke yderligere funktionalitet og vil derfor ikke punge ud for at få det.


Her er der uheldigvis lige det med supporten.

Microsoft leverer nemlig ikke hjælp til brugere af de ældre versioner. Microsoft oplyser, at det i dag kun er brugere

af Office i versionerne 2000 pg XP, der kan få hjælp fra Microsoft. For Windows'' vedkommende supporterer Microsoft kun versionerne

2000, Me og XP.


Men for brugere af ældre versioner er der nu alligevel hjælp af hente, og det hos et firma i Slagelse.









Også

til MS-DOS

Det hedder Team Data Support A/S. Det har en helpdesk-funktion for Microsoft-software, og det leverer hjælp til alle

versioner, også de ældre og oven i købet til MS-DOS operativsystemet. Knap 40 kommuner og amter abonnerer på

helpdesken, og det samme gør et tilsvarende antal erhvervsvirksomheder af alle størrelser og i forskellige brancher.


Helpdesken

er befolket af en række eksperter og giver telefonisk assistance til pc-brugere på alle niveauer, fra almindelige brugere

til superbrugere og it-administratorer. Den enkelte kunde kan selv bestemme, om alle brugere i organisationen må ringe og blive

guidet gennem løsningen af et problem, eller om blot få udvalgte er berettigt til at telefonere efter hjælp. Der

supporteres ikke med taxameter på - alle "ringeberettigede" må gribe knoglen for at få hjælp lige

så tit der er behov, og til fast pris.


En opgradering er en krævende proces, påpeger Poul Skytte Madsen, adm. direktør

for Team Data Support.


- Den betyder en omfattende planlægningsproces og afprøvningsperiode. Der er udgifter til

licenser og til videreuddannelse af brugerne, og til trods for uddannelse må virksomheden også regne med en vis tilvænningsperiode til

de nye versioner, inden medarbejderne når op på den ønskede produktivitet, siger han og understreger, at hans firma

på ingen måde er modstander af opgraderinger.


- Langt de fleste har jo brug for at følge med udviklingen på

it-fronten, og der er sikkert masser af virksomheder og offentlige institutioner, som er indstillet på at opgradere. De vil

bare gerne selv bestemme, hvornår det skal være. Så hvis de fortsat kan få support på deres eksisterende software,

kan de udskyde opgraderingen til dét tidspunkt, der passer dem bedst, siger han.


Nogle ganske få kunder abonnerer

på hjælp til MS-DOS, men Slagelse-firmaet fornemmer tydeligt, at brugen af dette operativsystem er ved at dø ud.

Få kunder kører stadig med Windows version 3.1, og mange bruger Windows i versionerne 95 og 98. Resten af kunderne bruger

de nyere Win-dows versioner.


Team Data Support blev etaberet i slutningen af 1998, og foruden helpdesken tager firmaet sig også

af bl.a. programmering og konvertering. Det har 10 medarbejdere, og det står netop for at skulle udvides til 12.


- Vi får

nemlig stadigt flere kunder, oplyser han. Vi er glade for at kunne levere hjælp til brugerne af de nyeste Windows og Office

versioner, men vi er stolte over at kunne levere en tilsvarende specialistviden til de ældre versioner. Og det vil vi blive

ved med, så længe vi har kunder til det. Vi holder først op med at supportere f.eks. MS-DOS i det øjeblik, alle

vores DOS-kunder har sagt farvel til DOS, fastslår han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen