Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

En forkælet branche

Finansministeriet har i SR-regeringens tid regnet ud, at der i dag skal 10 pct. flere ansatte i den offentlige sektor til for at udføre

det samme, som der blev lavet i 1990.



Hvis private virskomheder blev drevet på tilsvarende vis, havde de forlængst

drejet nøglen om. Der er dog en sektor, hvor driftsformen kommer tæt på det, vi oplever i det offentlige. Og det

er indenfor luftfarten. Her ser vi til gengæld også, at mange selskaber er i alvorlige vanskeligheder.



Derfor er

det på tide, at løn -og arbejdsvilkår i luftfartsindustrien tilpasses niveauet i den øvrige private sektor.



Det

er præcis, hvad indehaveren af Danmarks største fly-management-virksomhed, Air Alsie, Jens Østerlund, slog til

lyd for i gårsdagens udgave af ErhvervsBladet. Hans selskab er operatør for et antal firmafly, som større danske

koncerner ejer og bruger i forretningsmæssigt øjemed.



Og Air Alsie viser da også vejen for SAS og alle de

andre. I det sønderjyske selskab er der indført lønstop for medarbejderne, der nu varer ved på andet år.





Samtidig er der foretaget andre tiltag, som effektiviserer flydriften. For også firma-ejere flyver mindre end før

den 11. september.



Det er dog utvivlsomt lettere at opnå medarbejdernes forståelse for nødvendigheden af en

hestekur i et lille selskab som Air Alsie.



De store luftfartselskaber har i årevis forkælet deres ansatte, beskyttet som

de var af nationale monopoler. Nu er den tid forbi og det udløser krav om en helt anderledes og uvant effektivitet.



Luftfarten

er en svær branche at ændre. Strejker og pesonale-uro slår omgående igennem på omsætningen. Derfor

stilles der ekstra store krav til kommunikations-evnerne hos branchens ledere. Lykkes det ikke at få personalet til at erkende

situationens alvor, er det meget svært at vende udviklingen.



Alternativet er at tage den store konfrontation. Men den lader

sig vanskeligt gennemføre i selskaber som SAS, hvor staten stadig er en stor aktionær. Derfor går vejen til bedre

drift i de store" nationale" luftfartselskaber via en privatisering. Men den kan først ske, når børsmarkederne

retter sig.



Derfor har SAS og de andre store europæiske luftfartselskaber kun salami-metoden tilbage. Spørgsmålet

er bare om metoden er hurtig nok til at undgå konkurser og andre katastofer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen