Berlingske Business
LIVE
12:25 Faldende renter på stille fredag

Emballageindustri under pres

Den engang så stærke danske metalemballageindustri er tvunget i knæ. Et stærkt pres fra flere fronter har

allerede krævet ofre i form af lukkede virksomheder, og flere nedskæringer er på vej. Prisen er tabte arbejdspladser,

mistede eksportkroner og tab af kompentence og konkurrenceevne.


Branchen har i de seneste år haft svære vilkår.

Skærpede krav fra kunderne, faldende forbrug, overkapacitet og hårdere global konkurrence har presset producenterne i

Danmark.


Oveni kom der i april sidste år store afgifter på blik og aluminium herhjemme, hvilket ikke lettede situationen

på hjemmemarkedet.


- Branchen skabte i sin tid den stærke position på verdensmarkedet på grundlag af

et stærkt hjemmemarked. Danmark er et godt land at udvikle sine produkter i, på grund af de kritiske forbrugere og den

gode arbejdskraft.


Svækkelsen af det hjemlige marked har mindsket udviklingsfordelene, og det har gjort det sværere

at begå sig som metalemballageproducent, siger Lars Erik Sebbelov, adm. direktør i metalvarefabriken Baltic, der blandt

andet fremstiller blikspande til maling.


Netop udviklingen af produkterne er helt afgørende for virksomhedernes mulighed

for at overleve, vurderer centerchef Jens-Christian Sørensen fra Teknologisk Instituts Emballage- og Transportcenter.


-

For at kunne klare sig fremover må emballagevirksomhederne hele tiden forny og udvikle deres produkter. Ellers ender de i en

situation, hvor prisen er det eneste konkurrenceparameter, og det vil de danske virksomheder næppe overleve, siger Jens-Christian

Sørensen, der mener, at de danske producenter fortsat har et godt hjemmemarked at udvikle i.


- De danske aftagere af emballage

er avancerede virksomheder, der stiller store krav. Hvis emballageindustrien formår at indgå i tætte samarbejder med

deres kunder om udviklingen af produkterne, kan det være nøglen til deres fortsatte eksistens, vurderer Jens-Christian

Sørensen. Den nøgle nåede flere af branchens aktører ikke at finde, og de hårde vilkår i branchen

har således krævet mange ofre. Alene i de seneste ni år er flere end 10 fabrikker lukket, og med dem er ca. 2.000

arbejdspladser forsvundet. I dag er der kun syv-otte producenter tilbage i Danmark, og det tal kan falde yderligere i nær fremtid.


I

skrivende stund har Nestlé i Hjørring sat sin emballagefabrik med 100 ansatte til salg, og dens skæbne er således

uvis. Samtidig verserer der i branchen rygter om, at amerikansk ejede Crown Cork i Taastrup er fortid inden årets udgang. Crown

Crok vil dog kun bekræfte, at der foregår overvejelser om fabrikkens fremtid.


De danske producenter af metalemballage

omsætter årligt for over 2,5 mia. kr.. Ca. 90 procent af produktionen går til eksport, primært til de europæiske

markeder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen