Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Elvstrøm Sails har kurs mod nye markeder

En af verdens største producenter af sejl til fritidsbåde, Elvstrøm Sails A/S, i Aabenraa har med købet

af aktiemajoriteten i Sobstad Sails taget fat på en ny epoke 48 år efter, at Danmarks sejlsportslegende, Paul Elvstrøm,

etablerede virksomheden.



Med købet af navn, rettigheder og patentet til den unikke produktionsteknologi, Genesis, stævner

Elvstrøm Sails ind på nye markeder som USA, Sydamerika og Asien, ligesom virksomheden får tilført nye kundegrupper.



-

Vi får dels adgang til spændende nye markeder og dels adgang til kapsejlads-markedet, hvor vi ikke har været så

godt repræsenteret hidtil. Vi leverer mest til tur- og fritidssejlere, siger adm. direktør Claus Olsen.











Flere

ansatte i Aabenraa

Normalt købes sejldug i ruller, skæres i mindre stykker og samles i en tredimensionel form. Genesis-teknologien

skaber sejldug og sejlform i samme proces, hvorved de stærke Kevlar- eller Mylar-tråde kan placeres, hvor den største

styrke er påkrævet. Prisniveauet på Sobstad-sejlene vil ligge på linje med de nuværende sejl, men væsentligt

under niveauet for højteknologiske sejl.



- Vi er spændte på, hvor meget Sobstad vil tilføre vores virksomhed,

men vi regner med ca. 15 pct. øget omsætning de næste år, siger Claus Olsen.



Tilbage i Atlanta i USA

vil kun være et salgsselskab for Elvstrøm Sobstad, mens produktionen overføres til Aabenraa, hvor der ventes ansat

fem-ti nye medarbejdere.

Nybyggeri på vej

Elvstrøm har ikke kunnet fortsætte forrige års vækst

på 20 pct. i det seneste regnskabsår, der viser en næsten uændret omsætning på godt 60 mio. kr.

Resultatet før skat afviger kun med godt 50.000 kr. og ligger på godt 4,7 mio. kr.



- Vi kan mærke, at vores

største marked, Tyskland, der udgør ca. 50 pct. af omsætningen, er lidt trægt. Vi har dog formået

at bevare vores salg på dette marked, og Norge og Sverige ser godt ud og tegner også fint i dette regnskabsår, siger

Claus Olsen.



Elvstrøm Sails har Europa som det naturlige markedsområde og mærker trods de stabile regnskabstal,

at sejlbåde og udstyr til dem ikke er en livsnødvendighed. Afsætningen styrkes dog af, at vesteuropæerne

får stadig mere fritid og dermed luft til sejlads.



Aabenraa-virksomheden, der har været i Olsen-familiens eje siden

1979 og har stifteren som konsulent, er så optimistisk, at den arbejder på at sælge det hidtidige hovedsæde

og rykke hele produktionen ud til motorvejen på Egelund i den nordvestlige bydel, hvor der planlægges nyt byggeri.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen