Berlingske Business
LIVE
14:45 Ny topchef: Succesfuld genopretning kan give Falck comeback på børsen

Elitære analyser

De ansvarlige efterretningsofficerer har titel af controllere, og de er normalt forsynet med ret avancerede

analyseværktøjer, der kan grave sig ind på kryds og tværs i virksomhedens enorme bjerg af data og sikre,

at ledelsen får et klart overblik over, hvor man er på vej hen og hvor det eventuelt er ved at gå galt. Det er godt

- for det betyder, at virksomheden får et bedre beslutningsgrundlag i en tid med enorme krav om omstilling.



Til gengæld

styrker den forbedrede ledelsesinformation ikke beslutningerne i resten af organisationen. Og det er uheldigt. For tendensen er stadig fladere

organisationer og øget uddelegering af ansvaret. Det berører funktionschefer men kan i princippet også være

manden helt derude, hvor virksomheden møder kunderne og de fleste afgørelser træffes. Her mangler man overblik

og viden! Problemet er, at informationsstrømmene i store virksomheder normalt løber mod toppen. Hele rapporterings-

og efterretningsflowet er designet til at give ledelsen et bedre beslutningsgrundlag. Det er forbavsende lidt viden og indsigt, der

løber nedad eller på tværs i organisationen. Og hvis det sker, er informationerne udvalgt længere oppe i

organisationen.



Analyser af enhver art er simpelt hen blevet elitære. Man kan ikke bare undersøge ting. Det skal

der eksperter til, som kan tale om signifikans og populationer, og som har været på kurser og opererer et kompliceret analyseapparat.

I mellemtiden forsøger resten af organisationen at træffe daglige beslutninger efter bedste evne, mens de sidder på

toppen af et bjerg af oplysninger og blot venter på, at nogen giver dem et enkelt analyseprogram, som kan bringe ny viden frem

i lyset. Deres eneste værktøj er excell regnearket, som nærmest kvæler folk i data og som de færreste forstår

at bruge.



Den gode nyhed er at, der stille og roligt er vokset en underskov op af let anvendelige analyseprogrammer, som koster

en brøkdel af controllerens værktøjer, men som kan gøre en kæmpe forskel i det daglige arbejde. Det

er disse programmer, der er ved at lære fx detailhandelen at styre deres varelager lige fra isenkræmmeren, som følger

omsætningen af de forskellige vandhaner til tøjbutikken, der undgår at brænde inde med modetøj med

en levetid på få måneder. Lige nu er "afkastet på bundlinjen" øverst på IT-chefernes

dagsorden og de nye analyseværktøjer lever i allerhøjeste krav op til kravet om kort tilbagebetalingstid. De koster

ikke mere end et teksbehandlingsprogram, de kan stort set knyttes til samtlige økonomisystemet og de er ikke mindst lette at

bruge. De bidrager til en demokratisering af virksomhedens informationsflow, idet enhver sælger nu på få minutter

kan få svar på spørgsmål af typen: "hvor mange af mine kunder, der har købt inden for de seneste

6 måneder eksporterer sine varer til Tyskland?"



Det vil betyde en fordel for store virksomheder, hvor der er langt

fra toppen ned til bunden, for nu finder folk selv vej. Men det gør også en fordel for de små- og mellemstore firmaer,

der nu får adgang til ledelsesinformationssystemer, som de store førhen var ene om.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen