Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Eksportrådet bliver mere synligt

Danmarks Eksportråd bliver stadig mere synligt blandt de små og mellemstore virksomheder, men rådet har svært

ved at komme af med sit støvede image.


Det fremgår af en imagemåling, som Danmarks Eksportråd har fået

lavet blandt 300 udvalgte eksportvirksomheder. Målingen skal tage temperaturen på det arbejde, som Eksportrådet

laver, og den viser en tydelig fremgang på flere punkter.


Over 44 pct. af de spurgte virksomheder kender Eksportrådet

virkeligt godt eller rimeligt godt. Og det er næsten en fordobling i forhold til den forrige måling fra år 2000.


Det

er primært virksomheder med over 100 ansatte og mere end 100 mio. kr. i omsætning, der har kendskab til det arbejde, som

Eksportrådet laver.


De mindre virksomheder har et noget mindre kendskab til rådet.


Eksportrådet opfattes

om den narturlige partner i eksportspørgsmål. Seriøs og troværdig, men i mindre omfang som dynamisk og handlekraftig.


Et

klart plus og et minus, men indtil videre ser det ud til, at de positive aspekter vinder mest frem. Eksportrådet vinder nemlig markedsandele

på flere punkter.

Sakker agterud

Andelen af virksomheder, der bruger rådet, som rådgiver i eksportsammenhæng,

er på et år vokset fra seks pct. til 15 pct. Hele udenrigstjenesten blev sidste år brugt af 86 pct. af de danske eksportvirksomheder,

og det er 13 pct. mere end året før.


Derimod ser det ud til, at organisationerne sakker agterud på det punkt.

I år 2000 søgte 18 pct. af virksomhederne gode råd hos deres organisation. Sidste år var tallet faldet til

kun otte pct.


For de private konsulentfirmaer ser det hellere ikke alt for pænt ud. Deres markedsandel målt på

rådgivningen faldt fra 18 pct. i år 2000 og til 11 pct. sidste år.


Eksportrådets undersøgelse

viser samtidig, at det, virksomheder efterspørger mest, når de søger mod fremmede himmelstrøg, er markedsanalyser

om de enkelte lande. Den slags efterspørges af 43 pct. af virksomheder, og det tal er stigende. Hertil kommer, at en kraftigt stigende

antal virksomheder søger hjælp til løbende overvågning af de enkelte markeder og konkurrenter.






Fremgang

i Sverige

Undersøgelsen kom frem samtidig med, at eksportrådet kunne berette om positive forventninger til den danske

eksport for i år. På flere af hovedmarkederne er udsigterne lyse, men billedet er ikke entydigt.


Sådan lyder

konklusionen fra de danske ambassader rundt omkring i verden. Den posivite melding skyldes først og fremmest, at der er udsigt

til, at der kommer mere gang i den økonomiske vækst på en række af vores vigtigste eksportmarkeder.




plussiden spås fremgang i Sverige og USA for en bred vifte af brancher. I Sverige er det specielt fødevarer, beklædning

og møbler, der kan se frem til en voksende afsætning i det kommende år.


Omvendt er den tyske økonomi

slået i gulvet, og eksporten til vores tyske naober vil få det svært. Samme spådom lyder om Storbritannien,

hvor den økonomiske vækst ligeledes halter efter.

Topscorer

For 2001 kan de danske virksomheder se tilbage på

en samlet eksport af varer og tjenester på 615 mia. kr. Det er en fremgang på 7,5 pct. i forhold til året før

med landbrugsvarerne, som den absolutte topscorer.


Salget af de danske fødevarer kan som den eneste sektor fremvise en fremgang

gennem hele året. For resten af eksporten blev året med et skarpt og tydeligt øksehug delt midt over i september.


I

4. kvartal faldt væksten i den danske eksport til omkring minus tre pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen