Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dystre udsigter for små IT-leverandører

Mere end halvdelen af de danske virksomheder, som outsourcer IT-funktionerne, skal genforhandle kontrakterne med deres leverandører

inden for det næste års tid. Da virksomhederne typisk er meget illoyale over for deres leverandører af IT, ventes

store forskydninger af markedsandelene og konsolidering i branchen på bekostning af de små aktører.



Sådan

lyder nogle af konklusionerne i en ny markedsundersøgelse af IT-outsourcing fra analysefirmaet Aalund Business Research. 716 virksomheder

med mere end 100 ansatte fordelt på syv brancher er blevet interviewet.



- Rigtig mange virksomheder står for at genforhandle

kontrakterne, og de vil i stigende grad foretrække totalleverandører. Jeg forudser derfor en konsolidering i branchen.

Enten vil de store leverandører købe de små, eller de små vil i stigende grad blive underleverandører

til de store. Særligt dem, som har specialiseret sig i nicheopgaver, får det svært, siger Asta Knudsen, account

manager hos Aalund Business Research. Hun vurderer, at små lokale leverandører i dag sidder på en markedsandel

på 50 pct. Store leverandører som IBM, CSC, KMD, Mærsk Data og Eterra sidder på resten.

Illoyale

Halvdelen

af de adspurgte virksomheder outsourcer IT, heraf skal 63 pct. genforhandle kontrakt inden for det næste år. Og 42 pct.

vil tage tilbud ind fra andre leverandører.



Da virksomhederne er illoyale over for deres leverandører, dvs. de

vil gerne have tilbud fra andre leverandører og anbefaler ikke egen leverandør, forventes det, at markedsandele aktørerne

imellem omfordeles inden for det næste år.



Markedet for IT-outsourcing er på flere mia. kr., og det er først

og fremmet hjemmesider, e-handelsløsninger samt IT-infrastruktur herunder hardware og software, som udliciteres.











Uprofessionelle

dør

IT-brugernes organisation Dansk IT bekræfter en tendens til konsolidering blandt leverandørerne af IT:



-

Branchen har været præget af nye virksomheder, som ville ind på markedet og derfor har budt 25 pct. under prisen.

Pengene er efterfølgende hentet hjem igen på ekstra arbejde. Jeg tror, at markedet er ved at blive modent, og virksomhederne,

der outsourcer IT, vil ikke udelukkende fokusere på pris. Det vil være medvirkende til, at de uprofessionelle leverandører

vil miste kunder eller blive overtaget af en af de store, siger Per Buchwald, formand for Dansk IT og koncern IT-chef hos Carl Bro.











Pris

vigtig

Analysen fra Aalund Business Research understøtter udsagnet om, at det ikke udelukkende er prisen, som virksomheder vil

tage højde for, når de indhenter nye tilbud.



For at en ny leverandør kan komme i betragtning, er det især

bedre pris i forhold til ydelse (20 pct.), lavere pris (19 pct.) og bedre ydelser (16 pct.), som tæller blandt virksomheder,

der allerede outsourcer IT.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen