Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dyrere biler i Danmark

For danske forbrugere kan det betyde op til 25 pct. dyrere biler, at EU har taget det første skridt på vejen mod et mere

liberaliseret bilmarked.


Forslaget har været to år undervejs og foreligger nu som et udkast, der tirsdag blev præsenteret

af konkurrencekommisær Mario Monti. Branchen kan komme med ændringsforslag til udkastet, men den 1. juni skal de nye regler

være endeligt formuleret, så de kan fungere fra 1. oktober i år.


Bilbranchen har hidtil været fritaget

for de regler om fri konkurrence, der gælder på EU''s indre marked. Det ændrer det nye regelsæt ved, og det passer

ikke de store bilkoncerner, der har nydt godt af de beskyttede forhold. De må imidlertid indstille sig på en ny hverdag,

når de nye regler træder i kraft.



Forhandlere begunstiges

Umiddelbart vurderet vil de nye regler gøre

livet surere for bilfabrikanterne og de danske forbrugere og sødere for bilforhandlerne. Det glæder Preben Kjær,

administrerende direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening.


- Forhandlerne vil ikke være underlagt fabrikkerne

i samme grad som nu. Forslaget begrænser de muligheder, som fabrikkerne i dag har for at diktere, hvad en forhandler skal sælge,

og hvordan det skal foregå, siger Preben Kjær.


Bilfabrikanterne får med det nye forslag begrænset deres

muligheder for at påvirke forhandlernes sortiment og salgsområde, ligesom der heller ikke kan stilles de samme krav til

forretningernes størrelse og udseende.


Tidligere har fabrikanterne kunnet opsige forhandlere og dermed lukke deres forretning,

hvis de blot gav to års varsel. Men også den praksis ændres med de nye regler. Fremover skal fabrikanterne således

give forhandleren en klar skriftlig begrundelse for en opsigelse.


- De nye regler stiller forhandleren bedre, hvis han bliver

opsagt. Jeg er særligt glad for, at varslet på minimum to år bliver opretholdt. Det tydede en overgang på,

at det ville falde væk, men det er heldigvis ikke sket, glæder Preben Kjær sig.



Forbrugerne taber

Mens

forhandlerne således glæder sig, kan forbrugerne i Danmark ikke juble over de nye regler. Selvom forslaget blandt andet

sigter på at sikre lavere priser for bilkøbere, betyder de høje danske afgifter nemlig, at effekten her i landet

vil blive omvendt. Bilproducenterne sælger i dag deres biler til de danske forhandlere meget billigt, fordi den danske registreringsafgift

gør en ny bil tre gange dyrere for forbrugeren. Da de nye regler åbner for, at forhandlere må sælge deres

biler i ethvert EU-land, kan man forestille sig, at eksporten af billige danske biler vil stige voldsomt.


- Hvis danske biler

begynder at strømme ind på eksempelvis det tyske marked, vil fabrikkerne ikke sælge så mange biler der. Da

de får mere for deres biler i Tyskland, vil de selvfølgelig stoppe denne udvikling, og det vil ske ved at sætte

priserne op i Danmark. Derved bliver de nye biler endnu dyrere for de danske bilkøbere, siger Bo Christian Koch, kommunikationschef

i FDM. Han anslår, at de nye regler vil medføre prisstigninger på 25 pct. for visse bilmærker i Danmark allerede

i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen