Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Dynamisk rådgivning

Ifølge Palle Hviid Nielsen fra Hviid Consult (Erhvervsbladet 10/2 2004) er der fra d. 1. januar sket en kraftig forringelse

af de betingelser, der gives danske iværksættere.



Den påstand beror vist mest på, hvem i erhvervslivet,

der anskuer det. Som offentlig iværksætterrådgiver eller erhvervschef føler man formentlig, at man med regeringens

nye udspil på erhvervsserviceområdet er spillet lidt af banen. Som privat virksomhedsrådgiver føler man måske,

at man nu skal arbejde noget hårdere for at tiltrække nye iværksættere som kunder, eftersom mange tilskudsmuligheder

nu er væk. Man er derfor nu - efter blot lidt over en måned - faldet for fristelsen til at kritisere regeringens nye udspil.

Den kritik tager jeg dog uendeligt let på.



Regeringens nye udspil skal ses i lyset af, at vi i alt for mange år har været

vidne til en socialdemokratisk regering som i en lind strøm stoppede penge i den offentlige erhvervsservice og i diverse tilskudsordninger

til private konsulenter.



Der var ingen grænser for, hvilke ydelser, man mente, at der skulle tilbydes gratis til nye iværksættere.





År for år kom der nye aktiviteter til, men hvad fik vi af resultater for de mange penge? Så godt som ingen.





Danmark halter stadig utrolig langt bagefter på iværksætterområdet, og der er lang vej endnu før

vi kan kalde os en decideret iværksætternation. Det er ikke godt nok.



Regeringen har sat sig for, at Danmark i år

2010 skal være blandt de førende iværksætternationer i Europa.



Det skal ske ved at skabe gode rammevilkår

for nye danske virksomheder - og ikke ved at fortsætte det tilskudscirkus, som den tidligere regering brugte en årrække

på at bygge op.

Ryddet op

Regeringen har nu for alvor ryddet ud i junglen af gratis rådgivningstilbud indenfor

den offentlige erhvervsservice, og tilbage står nu kun de helt basale ydelser, som er dem, som iværksætterne reelt

har brug for.



I modsætning til tidligere, så skal de nye erhvervscentre alene hjælpe virksomhederne med indledende

afklaring af spørgsmål og vejledning i op til fire timer.



Herefter henvises de til kompetent, privat rådgivning.

Erhvervsservicen er nu også organiseret langt mere effektivt. Den er samlet på færre enheder, og i fremtiden er

7020 1015 det eneste telefonnummer, som man som iværksætter skal forholde sig til.



Det er her, at man skal hente

vejledning om start og drift af virksomhed fra de regionale erhvervscentre.



Med denne nye og mere enkle indretning af den offentlige

erhvervsservice, kan de private rådgivere glæde sig over, at de nu får bedre mulighed for at spille en langt større

rolle end i dag.



Så kære Palle Hviid Nielsen, det må være soleklart for enhver med føling for

dansk erhvervsliv, at der siden årsskiftet er sket en enorm oprydning og dermed forbedring indenfor den offentlige erhvervsservice.

Det er vist kun erhvervscheferne og visse private virksomhedskonsulenter, der mener det modsatte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen