Berlingske Business
LIVE
12:25 Faldende renter på stille fredag

DSB's topchef på vej til nyt tog-job

Om 23 dage forlader Henrik Hassenkam chefstolen i DSB; men allerede nu - få dage efter at han meddelte sin afsked - er han i

gang med at forhandle om et nyt job.


Oven i købet bekræfter Henrik Hassenkam overfor ErhvervsBladet, at hans nye

job udmærket kunne have noget med jernbaner og/eller tog at gøre. Til gengæld afviser han kategorisk, at han skal

arbejde for Arriva eller andre af DSB''s direkte konkurrenter.


Til spørgsmålet om, hvornår Henrik Hassenkam

vil i gang i et nyt job, siger han:


- Jeg skal forholdsvis hurtigt have et nyt job. Når man fratræder som administrerende

direktør, skal man ikke gå for længe rundt uden job.


Hassenkam vil ikke afsløre sin nye arbejdsgiver?


-

Det kan jeg ikke sige noget om på nuværende tidspunkt; men jeg kan da sige, at det ikke bliver direkte DSB-arbejde. Det

kan godt blive noget med tog eller jernbaner, men jeg skal ikke arbejde for nogen af DSB''s konkurrenter, siger Henrik Hassenkam, som

fortsat afviser, at DSB''s nederlag i kampen om de de jyske togruter eller uenighed om konkurrence-strategien i DSB''s direktion skulle

ligge bag hans afgang.

Lang drøftelse

- Jeg har drøftet min fratrædelse med bestyrelsen siden 17. september, men

forskellige forhold har gjort, at effektueringen er blevet udskudt. Blandt disse forhold er naturligvis den kendsgerning, at afgørelsen

i licitationssagen også har trukket ud. På et tidspunkt måtte jeg anlægge den vurdering, at nu kunne jeg ikke

forhandle fratræden længere. Vi har iøvrigt ikke været uenige om strategien i direktionen. Det har intet

på sig. Der har været fodslag hele vejen, siger Hassenkam.


DSB''s bestyrelse skal i dag på et ekstraordinært

bestyrelsesmøde udpege en midlertidig administrerende direktør.


Blandt iagttagere gisnes der om, at det nok bliver

DSB''s nuværende viceadministrerende direktør Keld Sengeløv, der også er på banen som en oplagt egentlig

efterfølger for Henrik Hassenkam. Også DSB''s passagertogschef Bjørn Wahlsten omfattes af gisningerne.


Mens

der gættes på sammensætningen af DSB''s nye direktion, springer trafikminister Flemming Hansen ud med en kommentar

til afvisningen af DSB''s tilbud, som han indtil nu har været meget tilbageholdende med at udtale sig om.

Urealistisk tilbud

Det

er han ikke mere. Han har aftalt en udtalelse med DSB''s formanddskab.


Her understreger Flemming Hansen bl.a., at såvel

DSB''s som Trafikministeriets vurdering bunder i skøn for den fremtidige udvikling.


- Vi er blot ikke enige om denne vurdering

og den usikkerhed, der knytter sig til det af DSB afgivne tilbud. Det drejer sig bl.a. om forventningerne til passagerfremgangen.

DSB regner med en passagerfremgang på ca. 45 pct. over udbudsperioden 2003-2010. Trafikministeriet har vurderet dette forhold

grundigt med eksterne eksperter og konkluderer, at en sådan passagerfremgang næppe vil kunne realiseres, siger ministeren.


Et

andet forhold er, at DSB forventer at kunne få fuld momsrefusion på leasingudgifter til nye tog til et engelsk leasingselskab,

således at DSB hverken betaler moms i Danmark eller i England. Trafikministeriet har vurderet, at denne mulighed nok vil forsvinde

inden udgangen af kontraktperioden, og at det er usikkert, om det er muligt at lave alternative konstruktioner, som giver samme momsbesparelse

for DSB.


Endelig er parterne ikke enige om lønudviklingen og omkostningsbudgettet i DSB''s tilbud.

For sårbart

Endelig

vurderer Trafikministeriet, at DSB''s tilbud med et forventet overskud på to til fem mio. kr. årligt for den udbudte trafik

er meget lavt i forhold til størrelsen af den samlede forretning og usikkerheden i tilbuddet. Der skal derfor kun ganske få

udsving i forventningerne til, før DSB''s tilbud er underskudsgivende. DSB lægger derimod vægt på, at det afgivne

tilbud giver det samlede DSB en tilfredsstillende forrentning af den egenkapital, som anvendes på de udbudte strækninger.


Alt

i alt har Trafikministeriet samlet vurderet, at der er en overvejende sandsynlighed for, at DSB''s tilbud ikke vil udvise overskud

over den samlede periode, og at tilbuddet dermed ikke er i overensstemmelse med det regelsæt for DSB, der skal sikre fair konkurrencevilkår.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen