Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

DSB er et politisk problem

Men resultaterne viser noget andet hver dag med aflysninger af S-tog, på Kystbanen, Malmøtoget,

og de overproppede banestrækninger gennem tunnellen ved Nørreport og strækningen til Roskilde.


Hovedproblemet

ligger i, at DSBs tog kører på forskellige strømstyrker, hvor S-tog bruger 1700 volt jævnstrøm, som

de altid har gjort, og de nye regionaltog kører på en højspænding på 25 KV oplyser Banestyrelsen.

Herved opstår den bremse på fleksibiliteten i togdriften, idet man ikke kan sende tog fra det ene spornet med et strømsystem

ind på det andet spornet med et andet strømsystem.


For over 10 år siden prøvekørte man på

Kystbanen et særdeles godt og effektivt togsær fra Frankrig, som var indrettet til at kunne køre på forskellige

strømstyrker, men vi skulle jo selv, typisk dansk, opfinde den dybe tallerken igen og et tog, hvor man så glemte at tage

højde for denne fleksibilitet.


På strækningen til Roskilde er der tæt pakket med tog, og man taler nu politisk

om at lave endnu et sporsæt, med ekspropriation af land, villaer og haver, hvilket slet ikke er nødvendigt og spild af

penge.


Det er utroligt, hvor lidt iderigdom man har både politisk og hos DSB/Banestyrelsen.


Hvert tog har en given

længde, som det taget en given tid at køre en given strækning. Hvis der er problemer med at få flyttet tog

nok på en given strækning, så kunne man jo f.eks. have tog i to etager, som har været prøvekørt

her, og som man allerede bruger i mange andre lande.


Det giver måske ikke en 100 pct. forøgelse af mængden

af passagerpladser, men vel sikkert op mod 75 pct., og så kunne togene laves tilsvarende kortere, og derved reducere det råderum

og tid, som det lader til, at man mangler på strækningerne.


Det er utroligt, at man ikke fra DSB/Banestyrelsens side

henvender sig til jernbane-selskaber i lande, hvor man har tog til tiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen