Berlingske Business
LIVE
13:36 Arbejdernes Landsbank fik rekordoverskud i første halvår

DRRB: Krise trods pæne regnskabstal

Reklamebureauerne har været igennem en hestekur i 2001 og har blandt andet afskediget cirka 10 pct. af medarbejderne.


Men

den årlige opgørelse over de 20 største reklambureauer og bureaukoncerners dækningsbidrag i 2001 i Danmark

viser fremgang. Krisen er der, men den er ikke så alvorlig som frygtet, siger Dansk Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening,

DRRB, i en kommentar til opgørelsen


Det samlede dækningsbidrag for de 20 største reklamebureauer er opgjort til

i alt 1.690 mio kr. i 2001 mod 1.633 mio.kr. i 2000. Det svarer til en fremgang på 3,5 pct. mens væksten var på

5,5 pct. året før. Væksten overgår de pessimistiske forventninger, der var til branchen:


- Vi havde

ventet dårligere tal, og der er ikke så meget krise som først antaget. Men vi kan ikke løbe fra, at der

er afmatning i branchen, siger afdelingschef Jan Mågård, DRRB.


En del af forklaringen på de opløftende

tal er, at mange reklamebureauer har et skævt regnskabsår, og dermed har afsluttet årsregnskabet før 11. september

sidste år.


- Der er tendens til, at dem som har afsluttet før 31/ 12 ikke har mærket så meget til krisen,

siger Jan Mågård.



Grey størst

Største danske reklamebureau er fortsat Grey Global med et dækningsbidrag på

284 mio. kr. Resultatet svarer til en tilbagegang på 4,6 pct. i forhold til 2000.


Bedre er det gået for Publicis,

der med en vækst i dækningsbidraget på 32,7 pct. betragtes som det bureau, der var mest fremgangsrigt i 2001. Publicis

er herefter det 15. største bureau i Danmarl Også Bates, NP3, Bergsøe 4, enVision, Advance og Lowe præsterede

en pæn fremgang.


Medieburauerne oplevede en samlet tilbagegang i omsætningen på 213 mio. kr. i 2001, hvor omsætningen

endte på 4.450 mio. kr. Trods tilbagegangen bliver udviklingen i branchen af DRRB betegnet som ikke så ringe endda. På listen

over de største mediebureauer fortrænges OMD Gruppen for første gang i mange år fra førstepladsen.

Den overtages af sidste års nummer seks, WWP Media Group. Koncernen har nået toppen gennem opkøb af det internationale

mediabureau CIA og består nu af mediabureauerne MedieEdge:CIA og Mindshare. Største fremgang i forhold til 2000 nåede Initiative

Universal Gruppen, som tæller Initiative Universal og Mediebureauet. Gruppen nåede en vækst på 2,8 pct. svarende

til 19,9 mio. kr. i 2001.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen