Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Dræb taberne hurtigt

Selv påstår han, at han er blevet rundere, blidere og mere diplomatisk med alderen. Alligevel er biotek-sektorens finansielle

førstemand Florian Schönharting, 34, som altid leveringsdygtig i slagkraftige udtalelser: -Dræb taberne hurtigt,

siger han, mens mimikken afslører, at han godt selv er klar over, at han provokererer.



Den rå udtalelse handler

om de innovative biotekselskaber, der i ni ud af ti tilfælde aldrig når til at få et lægemiddel på markedet.



Florian

Schönharting er bedst kendt fra sin tid som direktør i BankInvest, hvor han var porteføljemanager på lægemiddelområdet.

For et par år siden dannede han selskabet Nordic Biotech, der er et ventureselskab, som bl.a. har rejst riskovillig kapital

fra Lundbeck, Vækstfonden, Den Europæiske Investeringsfond og den svenske Wallenberg-familie.



Selskabet har hidtil

rejst 382 mio. kr. Omkring 20 pct. er indtil videre anbragt i biotekselskaber. Virksomheden skal bygge op i de næste tre år

og herefter afvikle over fem år. Sådan ser forretningsplanen ud.



Florian Schönharting er født i München

og taler med umiskendelig tysk accent. Han er uddannet cand. merc. fra Handelshøjskolen i København med speciale i finansiering.

Om at dræbe taberne hurtigt, siger han:



- I denne branche handler det om at finde taberne hurtigt - ikke vinderne. Det

værste, der kan ske, er, at et lægemiddel under udvikling bliver stoppet lige før, det når markedet, f.eks.

fordi det viser sig virkningsløst.



Han henviser til de enorme beløb, der bruges på udviklingen af lægemidler. Et

enkelt lægemiddel, der udvikles over ti år, kan løbe op i tre til seks mia. kr.

Blodbad på vej

Den

ekstremt kapitalkrævende og risikobetonede biotekbranche oplever for tiden en kraftig modvind som følge af kapitalmarkedernes

manglende lyst til at tage risici.



Omkring 90 pct. af ventureselskabernes investering går til eksisterende selskaber,

og ledelserne i selskaberne bruger enorme ressourcer på at rejse midler. Nystartede biotekselsker har det selvsagt uhyre vanskeligt.



-

Mange virksomhedsledere tror, at kapitalkrisen er et mikrofænomen, hvor det er muligt at præge tingene individuelt. Det

er ikke tilfældet. Der er tale om et globalt makrofænomen, og biotekledere bør erkende tingenes tilstand. De må

blot bestræbe sig på at være kloge ledere, siger Florian Schönharting.



En anden af dansk bioteks finansielle

førstemænd, direktør Jesper Zeuthen fra BankInvest har fornylig udtalt, at der kun findes kapital til to års forbrug

i nordisk biotek med det øjeblikkelige pengeforbrug i branchen, og at branchen kommer i alvorlige vanskeligheder uden ny kapital.



-

Hvis Nasdaq-indekset ikke kommer over 2000 i løbet af to år, kommer der et kæmpe biotek-blodbad i form af en global

konkursbølge, vurderer Florian Schönharting.



Årsagen til krisen ligger ifølge Schönharting tilbage

i 1999, hvor det menneskelige genom blev kortlagt. Det førte til nogle ekstremt jubeloptimistiske udtalelser fra de to statsledere

Tony Blair og Bill Clinton.



Disse fik selskaber, forkskere og investorer til at tabe hovedet i en kollektiv eufori over bioteknologiens

fremtidsperspektiver.



I sommeren 2001 kom tømmermændene. Alt for mange selskaber var blevet født på

et urealistisk grundlag. Kapitalen var skyllet hen over branchen med udsigten til hurtige børsintroduktioner, men så

vendte bøtten til den nuværende situation, hvor stort set ingen biotekselskaber når børsen. I dag står

branchen med et stort kapitalbehov, hvor kapitalmarkederne har smækket kassen i.

Extremophiler

Nordic Biotech blev

grundlagt midt i nedturen og har taget bestik af de vanskelige internationale vilkår for bioteksektoren.



Der skydes kun

penge i atypiske selskaber med stor overlevelsesevne. Det drejer sig først og fremmest om selskaber med relativt lavt pengeforbrug, der

har formået at skabe partnerskaber med større farmaceutiske selskaber og kan finde en hurtig vej til en kommercialisering.



Florian

Schönharting har døbt dem "extremophiler", hvilket er en betegnelse hentet fra biologien om planter og dyr,

der kan overleve under ekstreme livsvilkår.

Medicon Valley overlever

Florian Schönharting regner med, at bioteksektoren

i "Medicon Valley" - det vil sige i det sjællandsk-skånske område - er mere overlevelsesdygtig end andre

biotekregioner i verden - en regional extremophil. Det hænger sammen med, at områdets bioteknologisektor er mere produktorienteret

og fokuserer på salg og marketing.



Modsætningen er de mere videnskabeligt orienterede selskaber, der bl.a. findes

i USA og Tyskland. Disse selskabers forskning kan først kaste et kommersielt udbytte af sig om mange år. Derfor er de

uhyre følsomme over for den øjeblikkelige kapitalkrise.



- Den danske bioteksektor vil næppe føde mange

nobelpristagere. I Medicon Valley forskes normalt i anden eller tredje generationsstoffer, der til gengæld har større

chance for at nå markedet. Satsningen på biotek i vores del af Europa er ikke videnskabeligt elitær - derimod er

den købmandsmæssigt elitær, påpeger Florian Schönharting.



Desuden mener han, at Lundbeck og Novo

som fondsejede virksomheder med ret stor sikkerhed bliver i området - de er så at sige fusionssikrede. I f.eks. Sverige

og USA er meget store virksomheder flyttet fra dag til dag som følge af internationale fusioner.



Den danske farmaceutiske

sektor vokser hurtigere end den globale industri og spenderer fem gange flere midler til forskning og udvikling end den gjorde i 1980.



Det

er baggrunden for, at Schönharting ikke frygter for selve forskningen. Spørgsmålet er blot, hvor den vil foregå.





For to år siden gik forskerne fra de store farmaceutiske selskaber til mindre innovative biotekselskaber. I dag er trafikken

snarere omvendt, idet medarbejderne satser mere på sikkerhed end på stor indtjening - f.eks. via aktieoptioner.



-

Incitamentsordningerne opfattes som mere hypotetiske end før, siger Florian Schönharting.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen