Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Domæne-pirateri koster dyrt

Mens flere domæne registreringsbureauer advarer virksomhederne mod domænehajer, advarer en af netbutikkerne, Netboghandlen.dk,

nu mod de samme domæne registeringsbureauer.



De har alt for travlt med at sælge domæner på internettet

i alle tænkelige varianter, og det koster mange, især små- og mellemstore virksomheder, dyrt, fordi de køber

navne, de slet ikke har brug for. Det mener i hvert fald ejeren af Netboghandlen.dk, Kasper Drews.



- Det, der især falder

mig for brystet, er, at bureauerne spreder frygt for, at virksomhederne risikerer, at andre "stjæler" deres navn.

Men hvis man har et indarbejdet firmanavn, bør man altså ikke have noget at frygte. Ens varemærke eller firmanavn

er ens eget med eller uden bindestreger eller punktummer, siger han.



Kasper Drews mener, at han ved, hvad han taler om. Han har

nemlig to gange tabt klagesager med et brag i Dansk Internet Forums klagenævn for domænenavne.



- Da vi i 1998 startede

Netboghandlen.dk registrerede vi alle varianter af navnet - dog ikke den absolutte grundstamme: Netboghandel.



- Et stykke tid

efter købte et andet firma lige nøjagtig dét navn. Vi lagde sag an og tabte. Hovedårsagen var, at navnet

var beskrivende og ikke kunne kaldes for særegen. Samtidig havde vi på det tidspunkt ikke et indarbejdet navn eller varemærke.

Som en naturlig forlængelse af vores marked registrerede vi domænenavnet netbogklubben.dk. Et forlag, der i deres markedsføring

havde brugt net-bog-klubben, ganske vist ikke via internettet, lagde sag an mod os.



Det tog vi helt roligt. Netboghandlen og

Netbogklubben må vel betegnes som ord uden særegen betydning og måtte derfor kunne benyttes af alle i den relavante

branche - det havde vi jo dom for. Men igen tabte vi sagen med et brag. Årsagen var her, at forlaget havde indarbejdet netbogklubben

i deres markedsføring, uagtet denne markedsføring ikke havde fundet sted på nettet. Med andre ord mener jeg, at

man kan tage det roligt, hvis man har et indarbejdet firmanavn eller varemærke. Andre kan ikke bare hugge det ved at sætte

en streg eller andet ind i det, fortæller Kasper Drews.



Han kalder flere domænebureauers markedsføring for

pistolmarkedsføring.



- Det ulykkelige i det her er, at mange, især ssmå- og mellemstore virksomheder, ved

for lidt om internettet og domæner. De får at vide, at de skal købe firmanavnene i alle tænkelige varianter,

og det er efter mit bedste skøn overhovedet ikke nødvendigt, tilføjer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen