Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

DM er ikke for tøsedrenge

leder af Post Danmarks Customer Management afdelingEt gammelt citat i reklamebranchen er, at 50% af marketingbudgetterne er spildt

- man ved bare ikke hvilke 50%. . Effekten af traditionel massekommunikation er aftagende. Og behovet for at kunne dokumentere effekten

af ens markedsføringsaktiviteter er tilsvarende stigende.



Årsagen ligger lige for -som én siger: I vores

del af verden lever vi i overflod, den eneste knappe ressource er menneskelig opmærksomhed. Vores mulighed for at skabe kommunikation,

har aldrig været større - men vores mulighed for at absorbere information, er stort set som vores forfædres.



Det

stiller nye krav til dem, der har ansvaret for at markedsføre virksomhedernes produkter. Man kan ikke blot råbe sit budskab

med større og større kraft. Det bliver i højere grad afsenderens pligt, at sikre sig at modtageren synes informationen

er relevant. Det handler ikke længere om at være interessant, men om at være interesseret. Frem for at tage udgangspunkt

i produkterne, må vi tage udgangspunkt i hvilke behov vores produkter opfylder hos kunderne.



Det er ved at være

tiden, hvor marketingplanerne for næste år skal lægges. Den tid kommer hvert år, og alligevel er det lidt

ligesom julen. Det kommer bag på os, at det allerede er nu, og vi har i virkeligheden alt for travlt til at sætte den

fornødne tid af. Derfor vælger mange "copy-paste-metoden" af sidste års plan. Den anden model, hvor man gentænker

sit marketingmix, analysere på sine kunders adfærd og vurdere sine målsætning - i erkendelse af at verden

her ændret sig de sidste 360 dage, er mere sjælden.



Også når det handler om markedsføringen stiller

ledelsen krav til at effektiviteten stiger. Der er ikke tid til at vente på de langsigtede resultater.



Marketingaktiviteterne

skal påvirke bundlinje resultatet positivt i indeværende år. Der skal tages hensyn til periodeforskydninger, hvornår aktiviteten

afholdes og hvornår kunden bidrager med omsætning. Der kræves tæt og konsekvent opfølgning på

kampagnerne, for at vide om ens markedsføring er pengene værd.



Direct Marketing disciplinen er meget målbar.

Hvor mange reagerer på henvendelsen eller hvor mange går ned i butikken om mandagen - succes eller fiasko tegner sig meget

hurtigt.



Når DM ikke er for tøsedrenge skyldes det at du i løbet af ganske få dage ved, om de tanker

du har gjort dig - og den kampagne du har udformet, virker. Dette gælder ikke for ret mange andre mediegrupper.



Vær

modig. Gør noget andet end du plejer. Det virker. Vi har dokumentationen, der beviser det. Vi har analyseret både på

business to business og business to consumer markedet, mange forskellige produkter, budskaber og målgrupper har været

repræsenteret. Alligevel er der nogle gennemgående forhold som langt de fleste markedsførere kunne gøre

bedre og derved opnå væsentligt bedre effekt.



Hvad har vi lært?



l Når man har konvolutten åben,

vælger mange at komme flere budskaber ned i brevet - vi har jo betalt for portoen. Flere budskaber forvirrer - og gør

at modtageren ikke kan tage stilling. Mailen bliver lagt i "måske senere bunken" og bliver ofte aldrig fundet frem

igen. Begrænsningens kunst - find hovedbudskabet og fokuser på det.



lAfsenderen står for uklart. For mange

virksomheder formår ikke tilstrækkeligt tydeligt at fortælle hvem der er afsenderen. Det er ærgerligt, at

der ikke bliver arbejdet mere med "Branding" i brevmediet. Modtageren er i hvert fald åben.



l Prøv at

tænk i nyheder for din målgruppe. Mange modtagere af DM-kampagnerne oplever ikke at de har fået ny viden.



l

Der er flere eksempler på at afsendervirksomheden med et enkelt brev - en enkelt påvirkning - formår at påvirke

modtagerens holdning markant positivt.



l Gør det nemt for kunderne at reagere - både pr. brev, telefon og på

din web-site. Mange modtagere når aldrig ud over overvejelsesfasen. Du kan grine eller græde - men gaver og konkurrencer

øger din respons.



lDu skal bede kunden om at handle. Alt for mange henvendelser slutter ikke med en opfordring til handling.



l

Følg responsen til dørs -for mange glemmer en effektiv opfølgning på de emner, der henvender sig som følge

af kampagnen. Henvendelserne skal helst ikke ligge på dit skrivebord mere end 24 timer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen