Del : SMS
Berlingske Business

Discount-fitness oplever voldsom vækst

Landets største fitnesskæde, Fitness World, har trods finanskrisen formået ekspandere betydeligt i løbet af det sidste år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men konkurrenterne i fitnessbranchen bløder er landets førende kæde, Fitness World, i fin form og har fortsat travlt med at ekspandere.

Omsætningen fra det endnu ikke offentliggjorte regnskab for oktober 2008 til september 2009 viser således en omsætning på 313 millioner kroner og et resultat før skat på 32 millioner kroner.

Det betyder, at den privatejede kæde er vokset med mere end 50 procent i volumen på et år samtidig med, at bundlinjen lander på samme niveau som året før, da en stor del af overskuddet er blevet brugt til at finansiere kædens markante vækst.

Ved regnskabets afslutning havde kæden 46 centre, men siden da har Fitness World åbnet 11 nye, så man nu er repræsenteret på 57 adresser rundt omkring i Danmark.

Den kraftige ekspansion de senere måneder betyder, at direktør og medejer Per Lyngbak Nielsen nu forventer, at landets førende fitnesskæde allerede i løbet af de næste ni måneder vil runde 200.000 nye medlemmer og en omsætning på 400 millioner kroner.

- Vi har et helt klart ønske om at vokse, og den strategi holder vi fast i. Men vi skal fastholde fokus på en kontrolleret vækst, så vi kan opretholde vores bundlinje. I disse krisetider gør vi en dyd ud af at ekspandere uden bankens hjælp, og vores mål er altid at kunne finansiere nye centre ud af den daglige drift, siger direktør Per Lyngbak Nielsen.

Ikke skræmte

De senere år har Fitness World blandt andet opslugt de to mindre konkurrenter Sportsclub og islandsk-ejede Equinox, hvilket betyder at kæden nu suverænt er landets største og for længst har overhalet konkurrenten fitness dk i kapløbet om at blive landets største fitnesskæde.

I skrivende stund arbejder Fitness World med konkrete planer om en række nye centre, for ifølge Per Lyngbak Nielsen, der har en fortid som direktør hos teleselskabet Debitel, er man i Fitness World stærkt opsat på at fastholde sin fører position.

- Internt taler vi om, at vi har fået den gule førertrøje. Men den skal fastholdes, og det nytter ikke noget bare at læne sig tilbage. Vi har hele tiden kig på nye lokationer, men vi udvider ikke for enhver pris. Beliggenhed er altafgørende for os, og vi lader os ikke skræmme af, at der ligger en Sats eller en fitness. dk lige ved siden af, siger Per Lyngbak Nielsen.

Lavpris i høj kvalitet

Ud over direktøren er rigmanden Henrik Rossing hovedaktionær i Fitness World, der blev landskendt for som de første at stryge branchens hårde abonnementsvilkår, hvor man typisk tvang kunderne til at binde sig for et helt år, når de meldte sig ind.

Det har vendt markedet herhjemme fuldstændig på hovedet og givet store kæder som Sats og fitness.dk store problemer, mens danserken for alvor har taget Fitness Worlds billige priser til sig.

De lave priser har givet Fitness World et prædikat som lavpris, hvilket Per Lyngbak Nielsen dog har en smule svært ved at genkende.

- Vi appellerer til den fornuftige dansker, der gerne vil dyrke motion, men som ikke har lyst til at betale formuer for det. Men vores centre er fuldt på højde med konkurrenternes. Når vi overtager et center fra en konkurrent oplever vi faktisk tit, at vi er nødt til at bruge et par millioner for at få centret op på vores standard, siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere