Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Direkte salg i kraftig vækst

Direkte salg til kunder i hjemmet eller på arbejdspladsen via private forhandlere - såkaldt network marketing - er i voldsom

vækst, og network marketing-virksomheder distancerer traditionelle virksomheder. Sidste år voksede branchen, der tæller

store virksomheder som Tupperware, HerbaLife, Amway og Nu Skin, med 40 pct. og omsatte for 800 mio. kr., oplyser Direkte Salgs Foreningen.



De

mest almindelige produkter, som sælges af network marketing-firmaer, er inden for personlig pleje, helsekost, køkkenudstyr,

rengøringsprodukter, smykker og tøj.



- Det går rigtigt godt for branchen p.t. Det er ikke sikkert, vi vokser

40 pct. næste år, men det bliver ikke med mindre end 20 pct. siger formanden for Direkte Salgs Forening i Danmark, Claus

Jønsson. Han er også adm. direktør for en af de største danske aktører, Amway.











Seriøst

koncept

Claus Jønsson tager kraftigt afstand til pyramidesalg, som er ulovligt:



- Pyramidesalget har floreret i Danmark

og har lukreret på et seriøst koncept. Men heldigvis er det lykkedes myndighederne at stoppe pyramidevirksomheder, som

giver branchen et dårligt ry - det nyder vi nu gavn af. Vi vinder frem på bekostning af blandt andet detailbutikkerne,

og det skyldes ikke mindst, at vi kan konkurrere på pris og kvalitet, siger han.



Direkte Salgs Foreningen i Danmark tæller

ni af de største aktører, og de omsætter for 400 mio. kr. tilsammen, hertil skal lægges en stor omsætning hos

uorganiserede virksomheder.



Til sammenligning tæller søsterorganisationen i Sverige 35 medlemmer, og Claus Jønsson

venter, at mange af koncepterne fra den anden side af Øresund vil finde vej til det danske marked inden for en overskuelig fremtid.











Udvider

markedet

Erhvervspsykolog cand. psych. Karen Schultz tvivler på, at det er en øget efterspørgsel fra kunderne,

som driver network marketing frem.



- Væksten skyldes, at der bliver flere sælgere, og de udvider markedet, siger

hun.



I dag er cirka 40.000 danskere helt eller delvist beskæftiget med network marketing. Og mellem 10.000 og 20.000 nye

sælgere kommer til om året.



- Men mange holder op igen efter kort tid. Af de 40.000 sælgere er det formentligt

fire til 5.000, som er fuldtidsbeskæftigede. Resten er på deltid og ønsker at tjene lidt ekstra ved siden af, siger

formanden for Direkte Salgs Foreningen.



Karen Schultz angiver fire årsager til, at flere lader sig hverve som sælgere

til network marketing-firmaerne:



l Det er trygt at sælge til venner og bekendte eller et andet netværk, hvor man

er blevet anbefalet. Man skal ikke sælge til vildt fremmede.



l Man kan arbejde lokalt



l Fleksible arbejdstider. Man

kan eksempelvis starte i det små og udvide arbejdsindsatsen senere.



l En spirende iværksætterkultur appellerer

til mange om at blive selvstændige.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen