Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Digitalt byggeri

Forleden kunne man læse i Erhvervsbladet, at mindre virksomheder er dårlige til at anvende

IT. Specielt står det galt til inden for bygge- og anlægsbranchen.


Det konkluderes på baggrund af Videnskabsministeriets

ny IT-barometer, et online IT-indeks, hvor virksomheder selv kan indtaste oplysninger om anvendelsen af IT i dagligdagen.


At

det skulle stå specielt galt til inden for byggeriet, er måske lidt af en tilsnigelse, da der konkluderes på baggrund

af indberetninger fra 15 af branchens virksomheder. Og at det grundlag er alt for spinkelt til at kunne udtale sig om en branches

tilstand, giver vist sig selv.


Men kan byggeriet dermed gå fri af kritikken for ringe IT anvendelse? Her er svaret. Nej

!


Behov for digitalisering byggeriets leverancekæde


Mange virksomheder indenfor byggeriet anvender i dag IT til at

understøtte grundlæggende arbejdsgange. Der anvendes IT til projektering, design og konstruktion, tilbudsberegning, time-

sagsregistrering, materialebestilling og meget mere.


Men hvor flere og flere af byggeriets virksomheder anvender IT internt i virksomheden,

kniber det mere med at få IT-anvendelsen integreret med de øvrige led i byggeprocessen.


Den manglende IT-integration

på tværs af den samlede byggeproces bunder i to forhold.


For det første stiller kunderne (altså bygherrerne)

ingen standard IT-krav til virksomhederne. For det andet er det uoverkommeligt for den enkelte virksomhed eller branche indenfor byggeriet

at indføre de fælles "IT-færdselsregler", der er nødvendige for at komme videre.


For at komme

denne situation til livs, er der derfor nødvendigt at integrere IT anvendelsen på tværs af alle dele af byggeriet,

fra bygherrer over rådgivere til entreprenører, håndværksvirksomheder og byggevareproducenter.


Visionen

er derfor at få digitaliseret den samlede informations- og byggeproces. Men hvis denne vision skal lykkes, er det bydende nødvendigt ikke

at begå tidligere tiders fejl en gang til; nemlig at lade enkeltbrancher indenfor byggeriet definere udviklingen.


Kun gennem

en bred forankret implementeringsproces, der har fokus på den samlede leverancekæde i byggeriet, vil det være muligt

af forbedre IT-anvendelse i branchen. Og kun derigennem høstes de produktivitetsgevinster, der opstår gennem genbrug

af data, forbedret informationslogistik, hurtigere informationssøgning osv.


Så svaret fra indledningen er ikke,

at vi venter på Godot, men at vi venter på, at Det Digitale Byggeri vil blive en realitet - og dermed blive en væsentlig

brik i spillet om et bedre og mere produktivt byggeerhverv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen