Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Det går i kage i Hobro

Danskerne sætter i stigende omfang deres søde tænder i kager fra Hobro. Her ligger det fremadstormende konditori,

Bæchs Conditori A/S, som i denne tid præsterer næsten usandsynlige vækstrater.



I forvejen var konditoriet

i fjor et af landets største med 30 medarbejdere og en omsætning på 21 mio. kr. I år fordobles såvel medarbejderstab

som omsætning. Det er der flere forklaringer på. Én af dem er, at nordjyderne i år har indgået flere

store leverandøraftaler.



Glem alt om den lille bager på hjørnet. I Hobro er kageproduktionen industrialiseret

volumenproduktion, men fortsat baseret på håndværksmæssige traditioner. Glem så alligevel ikke den lille

bager. Hobro-virksomheden er nemlig også blevet storleverandør af kager til bager-kæderne.











Dybfrosne

kager

Filosofien bag forretningsideen er enkel: Bagerne kan godt tjene penge på rundstykker og brød. På kager er

der, på grund af en helt anden kompleksitet, ikke mulighed for et rimeligt dækningsbidrag med mindre, man kan etablere

en volumenproduktion. Det kan de i Hobro.



I 100 år fungerede konditoriet som et helt igennem traditionelt konditori, men

i 1977 byggede man et af landets første storbagerier. I 1984 lancerede man det første totale Bake-Off-koncept. I 1994

indledte konditoriet udviklingen af industrialiseret produktion af dybfrosne tørkager, lagkager og tærter.



Det

er sidstnævnte, der har leveret brændstoffet til nordjydernes aktuelle lynvækst. Dybfrost er blevet suppleret med

storproduktion af de samme varer i dagfrisk form. For læg-folk lyder det, som om det er to sider af samme sag. Det er det ikke.

Kager til dybfrost fremstilles helt anderledes end dagfriske varer.

To virksomheder

Allerede i 1996 tog konditoriet konsekvensen

af den gryende ekspansion med opdeling af virksomheden i to: Bæchs Conditori, der er industrisektionen og Bæchs Bageri,

der er den mere traditionelle del af forretningen, men med videreudsalg til bake-off butikker.



Direktør Hans Jacob Bæch,

der i en alder af bare 24 år i 1968 pludselig måtte overtage bageriet ved faderen Henry Bæchs død, har været

idémanden i hele omstillingsprocessen.



- Der eksisterer fortsat et uopdyrket marked for vore kager herhjemme som i udlandet.

Risikoen er, at vi mentalt og økonomisk ikke kan følge med væksten. Omvendt har vi i dag et teknologisk forspring,

siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen