Berlingske Business
LIVE
17:20 Veloxis nedjusterer forventningerne

Designs betydning

Det vil sikre en klarere profil for designerne over for virksomhederne og dermed lettere

kommunikere, hvad det er for en kompetence, en designer med en specifik fagprofil kan bidrage med i en udviklingsproces.



Men

en grund til, at vi i Dansk Design Center har valgt at åbne op for problemstillingen 'hvad er design?' med både en udstilling

og et debatmøde har også været et andet. Vi ville meget gerne åbne op for en diskussion af, hvilken betydning

design kan have, hvad man i det hele taget kan bruge design til. Tanken er her, at når man spørger, hvad design er, spørger

man også til, hvad man vil bruge det til, og dermed også til, hvad det betyder. For der er andet end spader i designernes

værktøjskasse.



Her gælder det for mig at se om at knytte designere, virksomheder og samfund tættere

sammen. Ligesom design i 50'erne og 60'erne -det som i dag kendes under navnet Danish Design -havde sin brod i at ville være

med til at forme efterkrigstidens demokratiske kultur, har design en enestående chance i dag for at gøre en forskel på

et samfundsmæssigt niveau. Det handler helt konkret om, at man skaber produkter med en holdning til det værdigrundlag,

man ønsker at repræsentere. Ønsker man at skabe produkter ud fra en modepræget trend, eller er sigtet snarere

at signalere miljømæssig bæredygtighed eller social ansvarlighed? Der bliver i dag talt meget om immaterielt design,

story-telling og lignende flygtige størrelser. Men i sidste ende handler disse begreber blot om at gå et skridt tilbage

i værdikæden, når man som virksomhed skal udvikle et produkt, og se på, hvilke værdier eller historie

man herigennem ønsker at formidle. Og det er på denne front, at design kan være af afgørende betydning.

Som et middel til få de mange led i værdikæden til at hænge sammen, fra planlægning af produktets værdiindhold

til dets kommunikation på markedet. Og i særdeleshed som et redskab til at skabe produkter med kultur - med holdninger,

med en betydning for den vej, samfundet bevæger sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen