Berlingske Business
LIVE
09:04 GN-aktien brager i vejret - Vestas får klø

Designere kan tjene på outsourcing-tendenser

Det er naturligt for de fleste små og mellemstore virksomheder, at det er ejeren, der har stået for design af både

produkt og firmaets logo.



Der er dog noget, der tyder på, at tendensen til identificere virksomhedens kerneområde

og outsource resten til andre, kan få betydning for designerbranchen.



- Tidligere blev design anset som ren og skær

pynt, som det ikke kunne betale sig at bruge penge på. Men der er en tendens til, at flere virksomheder forsøger sig

med at udlicitere den slags opgaver til professionelle, siger seniorrådgiver hos Dansk Design Center Lars Rygaard, som derfor

forventer en fremgang i aktiviteten hos landets industrielle designere. Det er især ledere med længerevarende uddannelser,

der interesserer sig for at få ændret produktet eller logoet med professionel hjælp.



- Det er tydeligt, at

den nye generation af ledere interesserer sig mere for, hvilke signaler virksomheden sender med produkter eller logo. De gør meget

ud af de udadvendte signaler, siger Lars Rygaard.

Mere professionel

Unge uddannede ledere har tilsyneladende lært,

at man skal skabe et brand - en særlig identitet for sin virksomhed. Desuden spiller ønsket om at gøre sig interessant

for de lidt større kunder også ind i den stigende interesse for design.



- De virksomheder, vi har haft kontakt til

begrunder indsatsen med et ønske om at markere sig som en mere professionel virksomhed, tilføjer Lars Rygaard.



Hvorvidt

indsatsen kan betale sig eller ej, er der ikke foretaget undersøgelser af herhjemme. Dog er der flere internationale undersøgelser, der

har vist, at der er gode penge i at få professionel hjælp til designforandringer. Ifølge britiske undersøgelser

vil investering i forbedring af virksomhedens grafiske design - såkaldt branding - typisk have tjent sig ind efter 12 måneder,

mens investeringer i produktdesignet tjener sig ind efter halvandet år. Desuden har norske undersøgelser vist, at indtjeningen

per medarbejder ligger højere, hvis der arbejdes bevidst med designudvikling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen