Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Den tyske syge

Rederiet er på mange måder en succes - undsprunget, som det er af det gamle DSB. Der er sådan set kun en ting i

vejen: Nemlig, at halvdelen af aktierne i Scandlines i dag ejes af de tyske statsjernbaner.



Det tyske delejerskab står

i vejen for en privatisering og udvikling af Scandlines. Deutsche Bahn tøver med at sælge den tyske del af rederiet til danskerne,

for så fyrer vi vel bare de 1100 tyske medarbejdere. Ikke nok så mange forsikringer om det modsatte hjælper. Derfor

er det næsten umuligt at drive selskabet. Det er under konstant pres fra tyske politikere, der "vil sikre" arbejdspladser.



Scandlines-knuden

er et godt eksempel på, hvorfor Tyskland i dag har udviklet sig til Europas syge mand. Men Scandlines er ikke det eneste sygdomstegn.



De

tyske banker er tynget af dårlige udlån. Den tyske vækstbørs, Neuer Markt, er lukket. Og de større

tyske produktionsvirksomheder flytter produktion væk fra Tyskland i et rasende tempo. Samtidig savner den tyske økonomi

den servicesektor, som er udviklet herhjemme. Typisk for Tyskland opererer man f. eks. stadig med en restriktiv lukkelov, der fastfryser detailhandelen

i et forældet butiksmønster.



Hvad vi oplever er, at den tyske økonomi er låst fast i strukturproblemer. Først

og fremmest kniber det med arbejdsindsatsen. Lønniveauet er for højt og arbejdstiden for kort. De problemer, vi har

i Danmark med en stor gruppe af indvandrere, som står uden for arbejdsmarkedet, er for intet at regne mod, hvad Tyskland slås

med. Store dele af det tidligere DDR er en arbejdsløshedsø, simpelthen fordi arbejdskraften her straks efter genforeningen

fik løn på vestligt niveau, selvom kvalifikationerne manglede.



Schröders rød-grønne regering

har foreløbig ladet stå til. Nu overvejer man at bløde op på det stive arbejdsmarked på grundlag af

reform-forslag fra en kommission med en tidligere direktør for Folkevogns-fabrikkerne i spidsen.



Set med danske øjne

er det vigtigt, at Tyskland rykker nu. Tyskland er stadig vort største eksportmarked. Vi solgte for over 85 milliarder kr.

i fjor.



Uden et vitalt Tyskland er det svært at forestille sig et vitalt Europa.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen