Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Den høje skat er vognmænds største problem

Jeg kan langt hen ad vejen give dig ret i betragtninger om det romantiske

og fascinerende skær, der sættes i forbindelse med store lastbiler, men romantikken er stærkt aftagende.


Du

skriver, at mange af erhvervets udøvere er "ratvridere" og har for dårlig uddannelse. Der er jeg ikke enig.

Erhvervet har utallige stiftere af store og solide transportvirksomheder, som ikke har en uddannelse, men kommer fra landbrugs- og

håndværker-miljøer. Nej set med mine øjne så har erhvervet en håndfuld andre problemer:


Vognmænd

med ansatte og en god organisation, hvor alt er i orden, har et problem som det altoverskyggende, nemlig den høje skat på arbejdsindkomster,

med deraf følgende høj bruttoløn (nettolønnen er ikke for høj). Konkurreceevnen over for udenlandske

vognmænd, og de selvkørende er forlængst væk.


Et andet problem gælder de virksomheder, der har

bygget deres virksomheder op på basis af det traditionelle mønster i erhvervet. De presses dag for dag hårdere

og hårdere.


På den ene side af de stadig større virksomheder, hvis kapitalgrundlag hviler på eksterne

investorer, via børsen. På den anden side presses erhvervet af de selvkørende, som du kalder "ratvridere".

De indleder deres karriere med for deres feriepenge at erhverve en vognmandstilladelse, og på vej hjem fra kurset får

de på en eller anden måde det nødvendige materiel.


Ved at udstyre dem med kreditkort hjælper forskellige

organisationer dem det sidste stykke vej til en virkelighedsfjern hverdag i forhold til driftsomkostninger og kostpriser. Overraskelsen

kommer med posten tre måneder senere.


Jeg tør også vove den påstand, at det skattefrie tillæg,

som organisationerne skaffede de selvkørende, i de forkertes hænder er en boomerang til det traditionelle erhverv. Dette

udetillæg kompenserer næsten for en halvårsløn. Disse penge har speditørerne allerede halet op af

lommerne af transportørerne og fratrukket markedsprisen. M.h.t. FDB, ja så optræder kæden som enhver anden

speditør. (Forkortet af red.)

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen