Berlingske Business
LIVE
13:20 Finansieringsselskab falder 79 pct. i positivt marked

Den gode sælgers langsomme død

En ud af ti sælgere føler sig udbrændt. Det påpeger en analyse netop publiceret af organisationen Danske

Sælgere og omtalt i avisen d. 23. marts.



Den oplysning vil bestemt ikke bidrage til at tiltrække flere veludannede unge

til et fag, som i forvejen lider af en manglende popularitet blandt nyudannede unge. Og den fortjener at få et par bemærkninger

med på vejen.



Selvtilliden og stoltheden vejer tungt i lommen, når vor tids nyudklækkede sælgere forlader

skolebænken med diplomet under armen. Men alt for ofte har de mere lyst til at sælge sig selv end virksomhedsprodukter.





De er stolte af deres egne evner og forventer at bruge dem i et erhverv, hvor de bliver påskønnet. Og det gør

man per definition sjældent i sælgerfaget.



"Goddag mit navn er Mads Petersen, jeg vil gerne sælge dig

et - hallo? Hallo?".



Når man fire gange i træk har oplevet, at røret blev smækket på, kræver det

en kraftanstrengelse at bevare begejstringen og gåpåmodet og prøve en femte gang.



Og netop begejstring og

gåpåmod er der ikke mange af vor tids nyuddannede sælgere, som er i besiddelse af.



Der er nemlig ikke meget

prestige i sælgertitlen i dag. De fleste forbinder det med en træt og mere eller mindre udbrændt mand, der slæber rundt

på en kuffert og stemmer dørklokker i provinsen.



Analysen offentliggjort af Danske Sælgere understreger netop

det klichéfyldte billede, og jeg frygter, at den vil skræmme endnu flere nyuddannede væk fra erhvervet.

Påtage

ansvar

Udfordringen ligger hos os - den "gamle sælgergarde" -samt i virksomhedens ledelse.



Vi kan ikke lade analysens

resultat stå alene og acceptere at fremstå som en race, der er ved at lide en langsom død. Vi må påtage

os vores del af ansvaret og give de unge sælgere redskaber og metoder til at tackle de udfordringer, der ligger i det at være

sælger i dag.



Som chef for en kursusvirksomhed møder jeg masse af ildsjæle i mit daglige arbejde. De bør

stå frem og vise kommende sælgere, at der stadig er masser af begejstring og motivation for faget.



I få andre

erhverv finder man så stor en frihed og møder så stor en tilfredshed med arbejdet, som man gør blandt sælgerne.

Det nævner analysen ganske vist også -men alt for langt nede i teksten.



Lad os få føl-ordningen tilbage.

Lad os gense den gamle og kyndige mentor, som tager den unge med ud i marken - også selv om han i begyndelsen måske går

bagved og surmuler over, at han skal gøre primitivt benarbejde.



Lad den "gamle" vise den unge den tilfredshed,

det giver, når arbejdet begynder at give resultater på bundlinien.



Selvfølgelig kræver det blod, sved

og tårer at være sælger - som det gør i alle erhverv, hvis man vil drive det til noget. Men at man sveder,

bør på ingen måde føre til, at man bliver udbrændt.



I stedet bør ledelsen give de unge

den vitaminindsprøjtning i form af faglige metoder, brugbare redskaber og reel opbakning, som er nødvendig for at genoplive

den gode sælger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen