Berlingske Business
LIVE
09:38 Totalbanken skruer op for forventningerne

De nye vækstfonde

Der kan være gode grunde til at have en sådan statslig fond. For uanset, hvor meget man er tilhænger af markedsøkonomi,

vil der altid være markeds-svigt.


Af Vækstfondens beretninger kan man se, at virksomheder inden for nye teknologier

i høj grad har nydt fondens bevågenhed. Og mange af dem ligger i hovedstadsregionen, hvor hovedparten af forskningen

inden for biotek, internet og mobil-teknologi foregår.


Derfor er det også prisværdigt, at Vækstfonden

nu opretter en række regionale fonde, der skal sætte fokus på investeringer i mindre og mellemstore virksomheder

i provinsen.


Her er mange virksomheder, som arbejder med traditionelle teknologier. Men de kan udvikles yderligere ved ibrugtagning

af internet, mobil-teknologi og nye materiale-teknologier. Og i modsætning til helt nyetablerede virksomheder sidder de etablerede

tit på adgangen til markedet. De kender kunderne. Det vil med andre ord ofte være mere profitabelt at udvikle disse virksomheder

end at understøtte helt nye.


Omvendt bør Vækstfonden ikke glemme de højteknologiske virksomheder.

Inden for nye teknologier gælder det mere end i alle andre sektorer, at "the winner takes it all". Satser man på

teknologiske platforme, der ikke slår an, er alle pengene ofte tabt. Er man heldig og sætter standard, er der til gengæld

store penge at tjene. I håbet om at være blandt "vinderne" har megen privat kapital budt sig til hos virksomheder

baseret på nye teknologier. Og disse kapitalejere har da også fået lov at tabe penge, så det klodser.


De

senere års nedtur i sektoren har imidlertid givet de oprindelige intiativtagere nye og vigtige iværksætter-erfaringer.

De, der har lært noget af nedturen, mødes desværre ofte med en kold skulder hos markedets øvrige investorer.

Hele fødekæden af nye højteknologiske virksomheder er ved at gå i stå. Private investorer har brændt

fingrene og ventureselskaberne har rigeligt at gøre med at holde de investeringer, de allerede har foretaget, i live med ny

kapital.


Derfor bør Vækstfonden i overenssstemmelse med sin strategi gå på to ben. Fonden har også

en mission i at være åben for for nye højteknologiske projekter fra dem, der har taget ved lære af den nære

fortids bitre erfaringer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen