Berlingske Business
LIVE
13:57 Walmart og Google tager kampen op med Amazon

Darwin og konsulenter

Men selvom det er provokerede reaktioner, er det så ikke bare tale om sund fornuft og god forretningssans? Står vi i det

hele taget ikke bare overfor en naturlig udvikling i en branche, som ganske simpelt har været overophedet end en krise?



Efter

en periode med høj vækst har branchen været ude i en gevaldig rutschetur. Vi er nu heldigvis ved at være

tilbage på en normal vækstkurve, hvor gode resultater på bundlinien er afgørende.



Med få undtagelser

har alle konsulenthusene overlevet rut-scheturen og er blevet styrkede. De har groft sagt fået "skåret lidt fedt

af det ben", de selv opfordrer deres kunder til at skære ind til.



Vi kan konstatere, at det er muligt at etablere

og drive en sund forretning selv i mar-keder præget af international økonomisk turbulens, finansiel mistillid og omskiftelige

vil-kår. Tænk for eksempel på TDC eller A. P. Møller. Eller på de mange små konsulenthuse, som

har gjort kriseprofetierne til skamme og har skabt forretninger i vækst. De leverer stabilt håndværk med benene

solidt plantet i kundens virkelighed. Sådan arbejder Quartz+ Strategy Consultants også - velvidende om markedets vilkår

og under stadig hensyntagen til dem. Enkelhed, funktionalitet og humanisme er mantraerne i vores knap 30 mand store virksomhed, hvor

enhver medarbejder også er medejer, og hvor klare løsninger er en præmis for en meningsfuld dialog med vores kunder.



De

nye og for nogle barske markedsvilkår betyder ændrede betingelser for overlevelse og succes blandt konsulenthusene. Hvor

kunderne tidligere havde brug for rådgivning til planlægning og styring af deres vækst, handler det i dag om, hvordan

de forbedre deres basisindtjening. Hos Quartz+ er det vores erfaring, at indtjeningen bedst og hurtigst øges ved at involvere

mellemlederne. Giv dem ansvar og kompetence og motivér dem til hver eneste dag at arbejde for det mål. Den bedste løsningen

i nedgangtider er ikke nødven-digvis at centralisere beslutningskraften og skære i omkostningerne en eller to gange om

året. Dermed tager man blot - direkte eller indirekte - ansvaret fra de mellemledere, der i følge vores erfaringer, er

de bedste sporhunde i jagten på urentable og fordyrende pro-cesser!



Konsulentbranchen har lært en dyrt købt

lektie. Men ét er sikkert: Virksomhederne køber fortsat konsulentydelser - men med skærpede krav til konsulenterne.





I store virk-somheder sidder ofte ledere, der ved præcis, hvor og hvordan konsulenter kan tilføre værdi.

De vil ikke betale for noget, de kan eller ved i forvejen. Det er sund forretnings-sans - af den slags som vi selv anbefaler dem:

Nemlig at daglig udvikling og tilpasning er nødvendig og kan betyde overlevelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen