Berlingske Business
LIVE
15:13 Udsigt til små aktieplusser i USA

Danskere ser måske for lidt tv

Disse ord sammenfatter så nogenlunde budskaberne i minikronikken fra TV3''s informa-tionschef, Niels

Langkilde, som ErhvervsBladet bragte 30. april. En minikronik, der i øvrigt var et svar på et tidligere indlæg

fra direktør Rolf Randrup fra Gallup, som berørte det faktum, at tv-seningen i Danmark er blandt de laveste i den vestlige

verden og desuden har været stagnerende gennem de sidste 10 år. Det er en interessant diskussion, som jeg mener at kunne

kvalificere yderligere.



Ikke nogen gavebod

På trods af visse begrænsninger i tv-meter-undersøgelsen mener undertegnede

ikke, at der kan stilles afgørende spørgsmålstegn ved tallenes validitet i internationale sammenligninger. Det

er dermed ikke sådan, at tv-annoncører er særligt heldigt stillede i Danmark i forhold til andre lande, og derfor

klinger påstanden om, at tv-stationerne er i foræringshumør hult i mine ører.


Det er sandt, at tv-sening

udenfor private hjem ikke måles, samt at videosening på grund af tidsmæssige forskydelser i rapporteringen ikke bliver

en del af de officielle seertal.


Til det sidste skal det gøres klart, at tallene for videosening, af programmer optaget

fra tv, faktisk bliver målt og rapporteret i TV-Meter systemet.


Det er op til TV3 og andre kommercielle stationer, om

de vil medtage denne sening i de afregninger, som de har med deres kunder. At de kommercielle stationer i Danmark hidtil har valgt

at prioritere hurtighed højere er deres eget valg og bør ikke lægges TV-Meter undersøgelsen til last.









Toenhalv

time om dagen

Med hensyn til at seningen på arbejdspladser, barer, m.v. ikke registreres i tv-meter systemet, er det vigtigt

at notere sig, at samme begrænsninger gælder for tv-metersystemer i andre lande. Dermed er forskellene mellem seerniveauet

i Danmark og de øvrige lande, som Rolf Randrup angiver i sin minikronik, udtryk for en reel forskel, og således ikke

betinget af målemetoden. Vi må derfor tro på, at tallene afspejler, at eksempelvis italienerne ser mere tv end danskere.


Ifølge

TV-Meter-undersøgelsen i Danmark foretaget af Gallup for DR, TV2, TV3 og TvDanmark så hver dansker fra tre år og

derover 2:29 timers tv pr. dag i 2000. Til sammenligning så italienerne 3:50 timer pr. dag. Disse tal er forskellige fra NL''s

minikronik, hvor der står, at danskerne ser tv i en time og 49 minutter om dagen, mens italienerne ser 2:30 timer, men det må

bero på en læsefejl af Rolf Randrups minikronik den 5. april, som opgiver niveauerne i et absolut antal minutter.


Tv-Forbruget

dæmpes af politikerne?


Med toenhalv times tv om dagen er danskerne blandt lavforbrugerne i Europa. Sagen er, at vi ikke

er ene om denne status. Sammenlignelige lande hvad angår erhvervs-frekvens (særligt kvindernes) er ikke langt fra os.

Svenskerne ser et minut mere end os, mens nordmændene og hollænderne ser 14 minutter mere om dagen. Meget taler for, at

det lavere tv-forbrug i Danmark primært skyldes strukturelle forhold såsom erhvervsfrekvenser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen