Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Danske underleverandører afhængige af store kunder

En tredjedel af de danske underleverandører er afhængige af deres store kunder, og over halvdelen af leverandørerne

producerer komponenter, som andre virksomheder



også kan levere. De har dermed udsat sig for en betydelig risiko i en tid med

betydelig skarpere konkurrence.



Det viser en ny undersøgelse om rollen som underleverandør, som IFO-Instituttet

for Opinionsanalyse A/ S har foretaget for ErhvervsBladet.



Undersøgelsen omfatter 131 små og mellemstore virksomheder

(SMV''er) bredt fordelt over hele landet. Virksomhederne producerer og leverer produkter, som enten videreforarbejdes eller indgår

i deres kunders færdige produkter, eller de arbejder videre på kundens produkter.



36 pct. af de adspurgte virksomheder

vurderer, at de har en meget stor eller stor strategisk risiko målt på, hvor afhængige de er af at få store kunder.

Samtidig stammer halvdelen af omsætningen hos disse virksomheder fra deres to største kunder. En situation, som burde

skabe panderynker hos nogle af virksomhederne.



- Der er altid en risiko ved at være for afhængige af få, store

kunder. Og specielt i øjeblikket, hvor vi ser en form for stagnation i økonomien. Så det er en trussel for virksomhederne,

men det kommer også an på, hvad de producerer, siger produktivitetsudviklingschef i Dansk Industri (DI) Bjarne Palstrøm

til ErhvervsBladet. Han er chef for en afdeling i DI, der rådgiver og hjælper virksomheder med produktivitetsudvikling

inden for bl.a. produktion og innovation.



Men det spiller i lige så høj grad ind, hvad det er for store kunder,

de pågældende virksomheder har, påpeger professor Poul Rind Christensen fra Center for Småvirksomhedsforskning

ved Syddansk Universitet.



For en stor kunde kan have en større geografisk spredning af sine aktiviteter i områder,

hvor de økonomiske konjunkturer kan svinge op og ned. Og dermed vil underleverandøren måske ikke mærke så

meget til en eventuel økonomisk afmatning i én del af verden, som hvis kunden kun var i et land.



- Men meldingen

til underleverandørerne er, at de skal få flere store kunder, så de spreder risikoen, siger Poul Rind Christensen.

Konkurrence

Samtidig

producerer og leverer over halvdelen af de 131 virksomheder i undersøgelsen produkter, som andre leverandører i princippet

også kunne levere.



Dette kan ifølge Poul Rind Christensen godt være en trussel for underleverandørerne,

men det behøver så absolut ikke at være det.



- Det kan være, at de pågældende leverandører

besidder en række rutiner og kernekompetencer som f.eks. kvalitetstjek og god service, som gør det svært for kunden

at skifte til en anden leverandør, der kan levere det samme produkt. Simpelthen fordi produktet og ydelserne hos den nuværende leverendør

er af en bedre kvalitet, siger Poul Rind Christensen.



- For underleverandøren gælder det om, at det skal koste kunden

dyrt i form af mistede kernekompetencer og rutiner at skifte til en anden leverandør, mener Poul Rind Christensen.



Bjarne

Palstrøm mener, at det ligefrem kan være en fordel for underleverandørerne, at deres produkter også kan

leveres af andre.



- At du har konkurrenter, udfordrer dig kun til at blive bedre på dit område, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen