Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Danske topchefer bliver viceværter

Den tiltagende globalisering i dansk erhvervsliv, hvor flere store internationale virksomheder løfter ledelsesfunktionerne

op i nordisk regi, fjerner meget af indholdet i danske topchefers jobbeskrivelse.


Seneste eksempel er adm. direktør Conni

Simonsens farvel til Ericsson Danmark efter at indholdet i stillingen havde ændret sig - men flere er på vej.


- Der

er en tendens til, at topstillingerne i internationale virksomheders danske datterselskaber bliver en statholderfunktion frem for

en linjefunktion, siger Kurt Brusgaard, adm. direktør i headhuntervirksomheden Ray & Berndtson, der rekrutterer til topstillinger.


En

statholder er regeringens udsending i en provins, og han skal hjem og spørge først, før han foretager sig noget

- en slags vicevært på højt niveau uden reel indflydelse på de strategiske beslutninger.


Conni Simonsen,

der nu kun er adm. direktør i den svenske elektronikgigant Ericssons danske afdeling i en par dage endnu, fik sit stilingsindhold ændret,

da integrationen af Ericsson Danmark i den nye nordiske og baltiske markedsorganisation var gennemført.


Efter gensidig

aftale blev Conni Simonsen og Ericsson enige om, at det på den baggrund var naturligt at skifte ud på pladsen.






Uden

reelt ansvar

- Når man lægger store enheder sammen og kører organisationerne på tværs i små lande,

bliver direktørstillingen en anden. Topchefen bliver juridisk direktør, der har det selskabsretlige ansvar, men uden

reelt ansvar. På den ene side styres produktionen fra en central produktionsorganisation, og salg og marketing styres i en anden

organisation, siger Kurt Brusgaard.


- Når de store virksomheder samler ledelsesfunktionerne i nordisk regi, sker det oftest

på bekostning af de danske virksomheders indflydelse.


Forklaringen er, at det danske marked er så småt i forhold

til andre, mener den danske headhunter.


Den betragtning er de højteknologiske virksomheders branchefælleskab, ITEK,

under Dansk Industri ikke enig i.


- Danmark bliver ikke altid taber. Udfaldet er en konsekvens af mange overvejelser. Men det

er rigtigt, at der er en tendens til, at virksomheder løfter flere og flere ledelsesfunktioner op på nordisk plan, siger

direktør Tom Togsverd.


IT-Brancheforeningen mener, at det er vigtigt, at man på politisk niveau får gjort

det så attraktivt som muligt for de internationale virksomheder at lægge hovedkvarteret i Danmark.


- Det er topcheferne,

som beslutter, om der skal trækkes aktiviteter til landet. Det er vigtigt, at vi har danske direktører med gennemslagskraft

i internationale selskaber, siger Jakob Lyngsø, direktør i IT-Brancheforeningen.

Norden et marked

Selvom problemstillingen

er mest udtalt inden for it, mener Kurt Brusgaard, at tendensen slår bredt igennem.


- Det gælder alle store internationale

virksomheder, hvor Norden pludselig igen bliver set som et marked. Og det går endnu videre, fordi mange er begyndt at se Europa

som et enkelt marked, hvor en bliver ansvarlig produktion og en anden for salg og marketing.


Cirka en tredjedel af alle mindre

og mellemstor danske virksomheder har udenlandske ejere. En stor del af disse virksomheder har i forskelligt omfang placeret flere

af ledelsesfunktionerne i udlandet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen