Berlingske Business
LIVE
08:10 Nu går Facebook ind i kampen om dine brugte ting - vil være seriøs konkurrent til DBA 

Danske Bank mere dansk

Danmarks største finanshus, Danske Bank, bliver mere og mere dansk og mere og mere bank. Det viser fordelingen af bankens basisindtjening

før hensættelser for bankens forskellige forretningsområdet i årets første ni måneder.



Den

samlede basisindtjening steg kun marginalt fra 9064 mio. kr. til, 9102 mio. kr. fra de første ni måneder af 2001 til

de første ni måneder af 2002. Forskydningen i bidragene til indtjeningen er imidlertid mere end marginal.



Bidraget

fra den egentlige bankforretning - detailbank og en væsentlig del af de aktiviteter, der tidligere hørte under engrosbanken

- er øget fra 61,6 pct. ved udgangen af tredje kvartal sidste år til 68,5 pct. ved udgangen af tredje kvartal i år.

Herunder er bidraget fra specielt de danske bankaktiviteter steget fra 42,8 pct. til 48,9 pct., mens bidraget fra de udenlandske bankforretninger

er næsten uændret 19 pct. Baggrunden for forbedringen af de danske bankforretningers bidrag er bl.a. omkostningsbesparelser.











Lige

efter bogen

Næststørste bidragyder til banken basisindtjening er realkreditaktiviteterne, der har reduceret sin andel

af bidraget marginalt til 17,6 pct. Realkreditaktiviteterne var positivt påvirket af øgede indtægter fra bidrag

og gebyrer som følge af større udlån og konverteringsaktiviteten i årets tredje kvartal. Når indtægterne

alligevel faldt - omend marginalt - hænger det sammen med lavere afkast på bl.a. placeringen af den løbende likviditet.

Hertil kommer, at Realkredit Danmark har svært ved at fastholde deres markedsandel på grund af hård konkurrence

og prispres.



Forklaringen på de danske bankforretningers stadigt større bidrag til den samlede koncernindtjening

er ifølge ordførende bankdirektør, Peter Straarup, at det er i de danske bankforretninger, at de største

muligheder for omkostningsreduktioner i forlængelse af fusionen med RealDanmark i oktober 2000 findes.



- Banken styrkes

i disse år af, at omkostningerne falder, og det er lige efter bogen, og sådan som vi regnede med i forbindelse med fusionen. Samtidigt

går det tilbage på kapitalmarkederne, og det rammer Danske Markets, Securities og Capital. Især i den danske bankforretning

reduceres omkostningerne - det er især der, fusionen rammer. Bl.a. med overgang til fælles IT - her ligger en besparelse

på en mia. kr. Og det er her, vi lukker filialer, påpeger Peter Straarup.



Han forudser dermed, at udviklingen mod

større og større andel af indtjeningen fra de danske bankforretninger vil flade ud, efterhånden som de fusionsbestemte

omkostningsreduktioner er gennemført ved udgangen af 2002. Og måske vil der samtidigt ske en positiv vending for kapitalmarkedet,

som ifølge Peter Straarup godt kunne behøve noget mere optimisme, nogle flere investorer og stigende kurser.



Hos

Danske Bank koncernens pensionsselskab Danica Pension voksede de samlede bruttopræmier med cirka 20 pct. og udgør 9,1

mia. kr. i de første tre kvartaler af 2002. Investeringsafkastet blev på 0,8 pct. Samtidig kan selskabet konstatere,

at kunderne fortsat har stor lyst til selv at bestemmt, hvor deres opsparing skal placeres. Op mod 20 pct. af nysalget i Danmark ryger

ind i en unit-link ordning, konstatere Danica.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen