Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Dansk underholdningsfirma står og falder med popband

The Brand Company har investeret mere end 10 mio. kr. i det virtuelle pigeband Trigirlz. Bandets tre medlemmer er skabt på en

computer, og det er anonyme musikere, som har lagt stemmer og musik til. Det skal fremstå som et virkeligt band, men findes

kun i den virtuelle verden og er i den hensende et designerband, der langt overgår virkelighedens popstars.


Og det er en

forudsætning, at debut CD''''en, som frigives i dag, mandag, bliver en succes i hele Norden, hvis investeringen skal tjene sig

selv hjem - og overskuddet er først i hus, hvis poptonerne slår an på de helt store markeder i eksempelvis Japan,

Tyskland eller USA.


- Det er uden tvivl den største investering i et debuterende dansk popband nogensinde. Investeringen

kan kun hentes hjem, hvis bandet får succes i mange lande, siger John Aggerholm, adm. direktør, The Brand Company.






Stor

lancering

Det første slag skal slås i Sverige, Norge, Finland og Danmark, hvor popbandet lanceres samtidigt af EMI Records.


-

Hvis det går galt i Norden, er der ikke et stort incitament til at gå videre til andre lande, siger underholdningsdirektøren.


Lanceringen

af Trigirlz sker som ethvert andet band med en CD, musikvideoer, reklamer på tv samt optrædender i diverse TV-programmer

som Snurre Snups Søndagsklub og Boogie på henholdsvis TV2 og Danmarks Radio. Derudover kan målgruppen, fortrinsvis

teenagere, møde deres nye idoler på internet, hvor man eksempelvis kan chatte og skrive sammen med bandmedlemmerne.


John

Aggerholm har en personlig interesse i, at bandet bliver en succes. Udover at han er direktør i The Brand Company, er han også

medinvestor i firmaet, der udelukkende er finansieret med privat kapital og en vækstkaution fra Vækstfonden.


- Det

her er så risikabelt, at det ikke kunne finansieres via de traditionelle kanaler. Alt afhænger af, om musikken bliver

en succes, siger John Agerholm.


The Brand Company er udelukkende Trigirlz. I dag er der fire fastansatte, men en masse freelancere,

musikere og producere har været beskæftiget med tilblivelsen af bandet gennem de sidste 18 måneder. Bandet er blevet

til efter idee af blandt andet John Aggerholm og produceren Jan Lysdahl, der tilsammen udgør lederteamet i The Brand Company.


Sidstnævnte

har 20 års erfaring i den danske musikindustri, og har blandt andet produceret plader for en lang række af kendte danske

og udenlandske musikere.


John Aggerholm har en mere forretningsmæssighed indgangsvinkel til projektet, da han kommer fra

en ledende stilling i IBM, hvor han har arbejdet gennem ti år med internationale projekter i blandt andet USA, England og Frankrig.






Amerikansk

forbillede

Trigirlz er ikke det første virtuelle popband i verden. Tegneseriebandet Gorillaz har det sidste års tid vist,

at det kan lade sig gøre, at skabe en succes med et band, som ikke eksisterer i virkeligheden. Udover, at de to bands beskæftiger

sig i hver sin musikgenre, er den største forskel, at Trigirlz udelukkende er computeranimeret. Det har flere fordele, mener John

Aggerholm:


- Det bliver mere fleksibelt, og vi kan lade piger optræde i den virkelige verden, siger John Aggerholm.


Han

mener derudover, at det er en fordel, at man udelukkende har skulle fokusere på pigernes stemmer, da man valgte medlemmer til

bandet. Det er ligegyldigt, hvordan de ser ud - bare de synger godt. Pigerne er da også lidt lettere at styre. Der er eksempelvis

garanti for, at ingen af pigerne bliver hovedpersonerne i mange af de dramaer og skandaler som popstjerner ofte tager del i.


Rigtige

bands tager på turne, når de har udgivet en CD. Det bliver lidt sværere for Trigirlz, men det kan ikke udelukkes.

Eksempelvis har Gorillaz optrådt ved diverse koncerter via en storskærm.


Hvem er Trigirlz? Det er de tre piger Megan,

Ayako og Celeste på henholdsvis 15, 17 og 19 år. De kalder sig Spiff, Sneak og Trix og er gode venner. De kommer fra England,

Japan og USA, men mødtes da de gik på International School i London, England. De har intereser, idoler og hver deres

personlighed som alle andre piger -dog kreeret af The Brand Company. Og der er bygget en masse historier op omkring de tre piger,

som skal give bandet sit eget præg.


ErhvervsBladets journalist har fået udleveret en CD med bandets musik, men det

vil ikke være fair med en anmeldelse, da undertegnede mest lytter til radioavisen, når der lyttes til radioen, og derudover

ligger langt fra den definerede målgruppe mht. til alder og køn.


The Brand Company holder til i en lille taglejlighed

på Frederiksberg, men musikken er blevet indspillet på studier i Danmark, Sverige, England og Norge. The Brand Company

har samarbejdet med forskellige sponsorer under tilblivelsen af Trigirlz. Det er blandt andet tøjkæden Hennes & Maurits, som

vil spille bandets musik i butikkerne, og pigerne er klædt i tøj fra kæden. Derudover har Jubii lanceret en hjemmeside

for bandet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen