Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dansk spilbranche skal på hestekur

Flere af de tidligere lovende danske spilfirmaer, der producerer computerspil til børn, har været igennem en hård

hestekur.


- Vi har reduceret kraftigt i omkostningerne og er nu nede på tre mand, siger direktør Søren Jensen

fra spilfirmaet Ivanoff Interactive.


For cirka et år siden beskæftigede firmaet 25 kreative medarbejdere, der udviklede

nye spil og koncepter til børnemarkedet. Mest kendte spilfigurer er Magnus & Myggen.


Søren Jensen understreger

at salget aldrig har svigtet firmaet. Problemerne skyldes en dårlig ledelse, som blev indsat af ventureselskabet Brandts Ventures,

der i dag er lukket. Siden Brandts nedtur har Søren Jensen arbejdet på at redde firmaet, og det er sket ved, at han selv

er gået ind som medejer.


- Vi mangler ikke længere kapital. Nu gælder det om at udnytte de eksisterende licenser

og langsomt bygge selskabet op på ny, siger spildirektøren.



Distributør lukket

Ivanoff Interactive er

fornylig flyttet under samme tag som Savannah, der ligeledes producerer spil til børn. Største hit er "Spøgelse

med forkølelse" og "Skeletter med kasketter" og spil med Rasmus Klump.


Juni sidste år fik Savannah

tilført 12,5 mio. kr. til international ekspansion af Dansk Kapitalanlæg og Kommunernes Pensionsforsikring. I dag er

pengene brugt og selskabet har fået tilført yderligere ny kapital.


- Vi tror stadig at selskabet har en fremtid,

men det er ikke en hemmelighed at selskabet har været meget presset. Der har været overvejelser om at lukke firmaet, men

den nye kapital er et klart signal om, at vi fortsætter, siger Katja Arslev, der er chef for salg- og marketing i selskabet.


Savannahs

problemer skyldes blandt andet, at spilvirksomhedens distributør gik i betalingsstandsning tidligere på året. Bemandingen

er i dag skåret fra 28 mand for et år siden til ca. ti i dag. Bl.a. er adm. dir. Michael Buch erstattet af firmaets grundlægger

Per Rosendahl.


Der har tidligere været ført forhandlinger om en sammenlægning af Savannah og Ivanoff Interactive.









Oveskud

i sigte

Også det danske flagskib inden for spil til børn, ITE, har været i problemer. Selskabet er i dag 100 pct.

ejet af ventureselskabet Olicom, og udviklingen er tilsyneladende vendt.


- Vi reducerede kraftigt i omkostningerne sidste år,

hvor 20 af 80 medarbejdere blev sagt op. Vi forventer, at forretningen i 2. halvår 2002 igen giver overskud, siger Boje Rhinhart,

adm. dir. i Olicom og bestyrelsesformand i ITE.


ITE kendt i store dele af verden for skærmtrolden HUGO.


Boje Rhinhart

mener, at en del af den danske spilbranches problemer skyldes, at selskaberne ikke har været gode nok til at trænge igennem

i udlandet. Og det danske marked har ikke tilstrækkelig volumen til at man udelukkende kan udvikle spil til det marked.









Ingen

snak

Et af de firmaer, som klarer sig nogenlunde er Studio 12 i Herning.


- Det går relativt fornuftigt. Vi fik vendt skuden

for et par år siden og har outsourcet funktioner som programmering, siger Søren Helt fra Studio 12.


Herning firmaet

har seks mand ansat til at forestå udviklingen af karaktererne Pixeline, Pixelines Lillebror og BattaBatta.


Han ærgrer

sig over, at så mange af de danske spilfirmaer har skåret ned på blusset.


- Vi mangler de danske kolleger når

vi er i udlandet for at markedsføres vore

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen