Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Dansk jobdatabase har underskud på 46 mio. kr.

Det er dyrt at drive en jobdatabase med internationale ambitioner på internet. Det har også den danske jobdatabase Matchwork

sande.


Selskabet, som har kontorer i Skandinavien, Tyskland og Storbritannien, var sidste år gennem en slankekur, men kunne

alligevel ikke forhindre et underskud på i alt 46 mio. kr. i 2001.


Nyt kapitalindskud på 55 mio. kr. fra ejerne

skal sikre selskabets drift frem til break even ved udgangen af i år.


Matchwork er i konkurrence med internationale aktører

som StepStone, Monster og Jobpilot, som har tabt milliarder på at blive en tværnational jobdatabase i Europa. I den sammenhæng

er Matchworks tab minimale, men det er en hård branche:


- Det er dyrt at lave jobdatabaser på internet. Vi har brugt

rigtig mange penge på at tilpasse teknologien til nye markeder i Tyskland og Storbritanninen. Det kan sammenlignes med at sende

en flyvemaskine i luften. Den sluger mest brændstof, når den letter, mens forbruget falder, når den flyver i de

højere luftlag, siger Steffen Vestberg Hjaltelin, adm. direktør i Matchwork Worldwide.



Slankekur

Juni sidste

år afskedigede selskabet 17 medarbejdere og lukkede afdelingerne uden for Skandinavien, Storbritannien og Tyskland.


Det

skete i en erkendelse af, at det tager længere tid end forventet, fra selskabet etablerer sig i et land, til det genererer indtægter.


Steffen

Vestberg Hjaltelin beskriver 2001 som et investeringsår:


- Vi har afholdt store omkostninger til produktudvikling og etablering

i de nye lande. I 2002 begynder pengene at komme tilbage fra landene, da omkostningsniveauet er uændret eller faldende og partnerne

påbegynder markedsføring og salg, siger han.


Det foreløbige resultat viser, at Matchwork Worldwide omsatte

for cirka seks mio. kr. i 2001, mens selskabet generede et underskud på 46 mio. kr.



Udviklingsselskab

WorldWide er

holdingselskabet, som afholder udviklingsomkostningerne.


Datterselskaberne i de enkelte lande betaler en forholdsmæssig

sum til WorldWide -deres del af udviklingsomkostningerne. Dels en fast sum per måned og dels pct. af omsætningen. Dette

er WorldWides eneste indtægter.


Matchwork Danmark og de øvrige datterselskaber i de enkelte lande blev skilt ud

i et særskilt selskab i 2000 og indgår derfor ikke i disse resultater.


Danmark præsterede i 2001 en omsætning

på cirka 31 mio. kr, og et overskud på seks mio. kr. Det flotte resultat i Danmark skal kopieres i udlandet, så

selskabet kan nå break even inden udgangen af året.


- Vi har brugt mange penge på at tilpasse vores database-teknologi

til markederne i Storbritannien og Tyskland, hvor man operer med andre uddannelser, titel systemer og hierarki end i Skandinavien.

Men de største udgifter er nu afholdt i Storbritranninen og vi er kommet et godt stykke i Tyskland, siger Steffen Hjaltelin.









Ny

kapital

Han oplyser, at selskabet kan løfte sløret for de første større aftaler med britiske medier i næste

uge og dermed et gennembrud på disse markeder.


Indtil udgangen af året er der et underskud, som skal finansieres.

Og den nødvendige kapital er kommet i hus.


Matchwork har fået en kapitalindsprøjtning på 55 mio. kr.

fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Industriudvikling og investeringsselskabet Dico.


- Vi har investeret i Matchwork,

fordi vi mener, at selskabet har et forretningskoncept, som bygger bro mellem det traditionelle marked for stillingsannoncer og internet

og har et stort potentiale. Samtid kan vi se en sund forretningsmodel, hvor vækstpotentialet nu skal udmøntes i praksis,

siger Dorrit Vanglo, som er underdirektør i LD.


Herefter ejer LD og Industriudvikling hver 20 pct. af Matchwork, mens

Dico sidder på 55 pct.


Resten ejes af ledende medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen