Del : SMS
Berlingske Business

Dansk dirigent til norske Opera

LARS BOILESEN

42-årig dansker er ny chefdirigent i et af de norske ikoner, softwarefirmaet Opera, der gang på gang har fået EU til at reagere mod IT-giganten Microsofts dominans.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der blev taget godt imod danske Lars Boilesen, som mandag blev ny topchef for de 750 medarbejdere i et af Norges ikoner - softwarefirmaet Opera, der gang på gang har fået EU til at reagere mod IT-giganten Microsofts dominans. Nordmændene er stolte af Opera, der udsprang af det væksthus, som Norges svar på TDC, Telenor, altid har haft for at opdyrke nye teknologier.

Operas Internet-program findes til alle styresystemer, har ros for at være blandt de hurtigste og mest nyskabende og dominerer på det meget vigtige mobilmarked, hvor Opera formår at klemme almindelige Internet-sider ned på en lille mobilskærm. Endelig rykker Opera nu også ind på de mange nye fladskærme med Internet-forbindelse.

- Jeg tror nok, at skiftet var planlagt - men ikke for mig. Jeg kom ikke tilbage for at blive administrerende direktør, understreger den 42-årige Lars Boilesen, som lige før jul fik tilbuddet om at overtage chefstolen i Opera fra den markante grundlægger, Jon Stephenson von Tetzchner, der ofte har talt Microsoft midt imod om urimelige konkurrenceforhold.

Jon von Tetzchner, der er største aktionær i Opera, fortsætter som strategisk rådgiver.

- Jon er en hård chef men har ikke involveret mig særligt meget, så for mig var dette ikke planlagt. Men vi komplementerer hinanden vældigt godt, så det vil fungere fint. Jeg vil fokusere på drift og det operationelle, for jeg har brugt al min tid hos kunderne, mens Jon stadig er synlig som talsperson, siger Lars Boilesen.

Han blev i slutningen af 1999 ansat nr. 15 i Opera og var firmaets første kommercielle person. Han kom fra den norske IT-producent Tandberg og havde før da været med til at introducere Lego i Rusland. I sommeren 2005 blev han direktør for den franske teleudstyrsgigant Alcatel i Norden og Baltikum.

- Det var vanskeligt at forlade Opera, og Jon ringede ofte for at høre, om jeg ikke kom tilbage. I sommeren 2007 kom jeg så ind i bestyrelsen, og sidste år vendte jeg tilbage til Opera, som jeg har en vældig tro på, siger den nye nummer 1.

Lars Boilesen flyttede i 1997 til Norge, hvor han er gift med en nordmand og har tre børn. Den nyest tilkomne, en datter, er blot tre måneder gammel.

- Nu bliver der nok ikke så megen barsel, konstaterer Lars Boilesen og håber, at hans kone ikke læser danske aviser...

Selv om han aldrig har lært at tale norsk, er han alligevel blevet påvirket af de mange år i det kolde nord. Når han ikke er familiefar og travlt følger børnenes fritidsaktiviteter (herunder er træner for den 11-årige søns fodboldhold), løber han langrend fra en hytte på fjeldet.

- Jo, jeg savner da Danmark. Men jeg synes, at jeg har været utroligt heldig at finde et arbejde, der kombinerer forretningsudvikling og teknologi. Software er utroligt spændende, og Internet er virkelig lykken. Det fine er, at når man laver gode produkter, er det faktisk muligt at få dem ud i hele verden, selv om man har et vanskeligt udgangspunkt, siger han.

Hans hidtil sjoveste tid var, da han og en kollega over tre år byggede Lego op i Rusland. De arbejdede 24 timer i døgnet syv dage om ugen med over 300 rejsedage, for der skulle Lego i alle butikker, ligesom Coca Cola altid kun er en armslængde fra kunderne.

- Jeg var ung og blot 23 år, og Muren var lige faldet. Efter det eventyr er jeg blevet lidt mere civiliseret og struktureret, fastslår han med et smil.

Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, kender Lars Boilesen gennem flere år:

- Lars er et meget behageligt og afslappet menneske, der har ry for at have en meget åben og skandinavisk ledelsesstil. Det passer perfekt til Opera. Der står i hans pas, at han er dansk, men han er en af de danskere, jeg kender i Norge, der er mest norsk. Et rigtigt godt integrationsprojekt - en mønsterindvandrer! ler han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere