Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Dansk Design står i stampe

På trods af, at flere internationale undersøgelser viser, at investeringer i designudvikling er en særdeles god

forretning for de fleste typer af virksomheder, så har mange danske firmaer forbavsende lille interesse for netop det område.

Derfor risikerer de at sakke bagud i forhold til deres udenlandske konkurrenter.



- Det design vi er kendt for ude i verden er

udtænkt for mere end 20 år siden.



- I dag savner vi innovativt design og derfor sakker vi agterud på designområdet,

siger ekspert i industrielt design Thomas Dickson.



Han har netop offentliggjort en analyse af dansk design, hvori han bl.a. slår

fast, at der er et udtalt behov for at øge kendskabet til designudviklings betydning for danske firmaers indtjening.



-

Den slags undersøgelser findes desværre ikke i Danmark, så derfor mangler vi nogle redskaber til at overbevise

erhvervslivet om, at det kan betale sig at gøre noget ved virksomhedens brand og produktdesign, siger Thomas Dickson.











For

selvoptagede

Ifølge britiske undersøgelser vil investeringer i en forbedring af virksomhedens grafiske design - såkaldt

branding - typisk have tjent sig ind allerede efter 12 måneder, mens investeringer i produktdesignet tjener sig ind efter halvandet

år.



Desuden har norske undersøgelser vist, at indtjeningen per medarbejder ligger tre til otte gange højere

hos virksomheder, som arbejder bevidst med designudvikling i forhold til dem, der ikke gør.



- I bund og grund handler

det om, at danske virksomheder er for selvoptagede, når de skal sælge deres produkter. De fokuserer for meget på at

fortælle om tekniske specifikationer, mens kunderne i virkeligheden er interesseret i at vide, om produktet dækker deres

behov, siger Thomas Dickson.



- Vi kender det jo fra os selv, at vi i mange tilfælde er villige til at betale væsentligt

mere for et bestemt produkt, selv om vi godt ved, at kvaliteten ikke modsvarer prisen. Det skyldes branding og designudvikling, tilføjer

Thomas Dickson, som undrer sig over, at der ikke er foretaget tilsvarende undersøgelser i Danmark.



Det er ikke bare store

koncerner, der kan få glæde af den slags produktudvikling. Thomas Dickson har igennem flere år som selvstændig industriel

designer arbejdet for en række små og mellemstore virksomheder (smv) og ser også hos dem et enormt potentiale i

at foretage designinvesteringer med kunden i centrum. Det gælder både udvikling i det grafiske design og på selve

produktets design.



- Og det handler ikke nødvendigvis om at bruge en masse penge på at få professionelle arkitekter

og designere til at udvikle et stort forkromet koncept.



- I mange tilfælde kan man nå langt med meget simple midler,

siger han.



Løsningen for smv''erne kan være:



lKnowledge management. Få klarlagt den viden, der i forvejen

er i virksomheden og brug den til at forbedre produktet, Medarbejderne har sikkert nogle værdifulde meninger om, hvordan designet

kan forbedres.



lLyt til kunder og leverandører. Fokusér på at tilfredsstille deres behov og skru ned for

salgstalen. Tænk i løsninger og ikke i tekniske specifikationer.



lGå eventuelt sammen med andre firmaer, såsom

leverandører og kunder om at få professionel hjælp til udviklingsarbejdet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen