Berlingske Business
LIVE
17:32 Hästens har vundet en kopisag - men tabt en anden

Danmarks største fryseboks

Danskerne køber stigende mængder frosne fødevarer, der lever op til kravet om, at maden skal være let og

hurtig at tilberede.



Det mærker landets største frysehuskoncern, Claus Sørensen A/S, med hovedsæde

i Esbjerg.



De seneste to-tre år har virksomheden investeret over et par hundrede mio. kroner i at udbygge sin kapacitet

og service, så den lever op til dagligvarehandlens krav om hurtig levering af dybfrosne produkter.



På tre adresser

i det nordlige Vejle har Claus Sørensen Gruppen frysehuse med fødevarer, der opbevares ved 23 graders frost, indtil

de skal køres ud til forbrugerne. Terminal Vejle Nord, der blev overtaget for halvandet år siden, er udbygget med et

nyt frysehus, der netop er blevet færdig, og soklen til det næste er ved at blive støbt. Med de to udvidelser øges antallet

af pallepladser fra 19.000 til 33.000, og ekspansionen stopper næppe ved det.



- Dybfrostforbruget i Danmark er generelt

stigende, og hele convenience-markedet er en del af det. Familierne vil have færdige retter, som er nemme at tilberede, siger

afdelingsleder Erik D. Petersen.

Øget markedsandel

Da Claus Sørensen Gruppen overtog terminalen i maj 2001,

var der kun godt en håndfuld medarbejdere. Nu er der ca. 40, og når den aktuelle udvidelse står klar til april,

vil der blive brug for flere til at betjene en halv snes af de største danske producenter af frosne fødevarer.



-

Vi er suverænt de største målt på kapacitet, men vi kender ikke mængderne hos de privatejede frysehuse,

som slagterier og andre producenter selv har. Der er dog ingen tvivl om, at vi øger vores markedsandel i disse år, siger

adm. direktør John Andersen, Claus Sørensen A/ S.



På grund af den centrale beliggenhed lige ved motorvejen

er Vejle valgt som center for distribution af brød, fjerkræ, kartoffelprodukter, færdigretter, supper, pizzaer,

is og mindre mængder oksekød. Dagligt ekspederes ca. 1000 ind- og udgående paller, og omsætningshastigheden

er på 10-11 gange på et år.



- Vi er en servicevirksomhed, og kunderne må have tillid til, at vi kan løse

deres behov ved at modtage og afsende varer i rette tid til deres kampagner i butikkerne. Det kræver fejlfri ekspeditioner og

sporbarhed tilbage til den enkelte palle. Nogle produkter har helt ned til tre måneders holdbarhed, og derfor er det vigtigt,

at de ældste varer leveres først. Vi skal desuden være i stand til at reagere hurtigt på ændringer

i salget, siger Erik D. Petersen.

Stor IT-investering

Ud over opkøb og nybyggerier investerer Claus Sørensen

Gruppen i et nyt IT-system til en snes mio. kroner, som skal effektivisere en række processer. Virksomheden går således

snart over til at benytte den internationale EAN 128-norm, der gør det langt enklere at registrere en række data fra

stregkoderne på hver palle.



- For os er der kun én vej: Vi må rationalisere og optimere vore systemer. Før

i tiden foregik lagringen uden reoler. Nu skal vi kunne komme til en hvilken som helst vare på et hvilket som helst tidspunkt.

EAN-systemet vil give store rationelle fordele, siger Erik D. Petersen.



Med en frysehuskapacitet på vej mod 700.000 kubikmeter

er der altid plads i koncernens frysehuse over hele Jylland og i Bellinge på Fyn. Særlig rationelt er det dog ikke at

flytte rundt på de frosne produkter for at få plads til dem.



- Det er tabsgivende at flytte rundt på varerne.

Når det er nødvendigt, gør vi det alligevel, fordi vi vil have en profil med at servicere kunderne ordentligt.

Men i realiteten koster det mange ugers lagerleje at flytte varer mellem vore frysehuse i eksempelvis Padborg og Vejle, siger adm.

direktør John Andersen.



Med 1500 paller dybfrosne varer i op til over 10 meters højde var en fjerdedel af det nye

pakhus allerede belagt den første arbejdsdag efter afleveringen til bygherren. Når kapaciteten er udnyttet 90 pct., begynder afdelingsleder

Erik D. Petersen at få panderynker, for så går det ud over den vigtige tilgængelighed i de 23 grader kolde

rum.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen