Del : SMS
Berlingske Business

Cykel-taxi tramper sig til succes

Cykel-taxi tramper sig til succes - 1

Pedalkraft. På trods af et forfejlet forsøg med en audio-guide til turister er det lykkedes for Copenhagen Rickshaw at tredoble overskuddet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der bliver trampet i pedalerne hos Københavns største cykeltaxifirma Copenhagen Rickshaw. Siden starten i 2002 har firmaet tjent penge på at fragte mennesker rundt i miljørigtige cykeltaxaer, og det netop offentliggjorte regnskab for 2006/07 viser et resultat efter skat på 281.913 kroner. Årets resultat for 2005/2006 var på lige over 80.000 kroner.

- Det går rigtigt godt. Vi har omkring 4000 bookede ture om året, og sidste år startede vi med at have hotelcykler på stort set alle hoteller i København. Det har været en stor succes. Derudover er vi begyndt at tjene penge på annoncering, siger medstifter og direktør i virksomheden Gili Bassan.

Han er eneste fultidsansatte i virksomheden, og det er med til at gøre resultatet mere interessant.

- Vores resultater skyldes i højere grad lave lønomkostninger, end stor omsætning, men vi begynder at tjene penge på at sælge reklameplads, og jeg synes, det går godt, siger Gili Bassan, der driver udlejningsvirksomheden sammen med to medarbejdere på halv tid.

Copenhagen Rickshaw råder over en flåde på 80 indisk inspirede Rickshaw-cykler og 500 udlejningscykler, som lejes ud til hovedstadens hotelgæster. Hotelcyklerne er taget ind for vinteren, men Gili Bassan fortæller, at der bliver kørt cykeltaxa hele året rundt. Blandt andet har virksomheden en del forudbestilte julearrangementer.

Cykeltaxachaufførerne fungerer i princippet som selvstændige, der lejer deres rickshaw af firmaer, og Gili Bassan tror på, at konceptet vil blive guld værd i løbet af de kommende år. Ikke alle tiltag har dog ført til succes.

Guide gav tab

Ifølge Gili Bassan er årets resultat ikke helt så flot som, det kunne være. Det skyldes et mislykket projekt med såkaldte audioguides til turister.

Ideen er at turister mod betaling får udleveret kort og høretelefoner samt en mp3 afspiller, der indeholder fortællinger om Københavns seværdigheder på forskellige sprog.

- Audioguide har kostet os 3 - 400.000 kroner . Til gengæld har vi dekoreret væggen med 20.000 høretelefoner. Vi giver det dog en chance mere til næste år, hvor vi justerer ideen lidt. Og på et tidspunkt regner vi med at kunne tjene penge på det, siger Gili Bassan.

Justeringen kommer blandt andet til at indeholde en prisnedsættelse til 35 kroner for tre dage i stedet for 100 kroner for en dag. Dermed erkender Gili Bassan også, at han ikke regner med tjene penge på Audioguiden de første par år.

- I det mindste har vi ikke udgiften til det næste år, men det tjener sig ikke ind lige foreløbigt, siger han. Han forventer dog, at ideen kan give en del omtale, og på den måde generere annonceintægter.

Indisk inspiration

- Copenhagen Rickshaw blev startet af de to dataloger, Claus Jellinggaard og Gili Bassan i 2002.

- En Indisk cykelfabrik stod for leverede en containerfuld rickshaws magen til dem, der kører rundt i Delhis gader.

- Uden at ændre på det oprindelige design lykkedes det at forvandle de vakkelvorne indiske rickshaws til et transportmiddel med gear og fungerende bremser, der er let at trække.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere