Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Codan i tilbagegang på skadesforsikringer

Codans største skadesforsikringsaktiviteter oplevede tilbagegang i Danmark, Sverige og Baltikum, mens der i Norge kunne noteres en

fremgang, selvom der fortsat tabes penge. Det fremgår af nimånedersregnskabet, hvor fremtidsudsigterne er lidet klare.



Codan

har tidligere meddelt, at der ventedes følgende combined ratioer: I Danmark 100-102 pct., i Sverige 105-107 pct., og ca. 100

pct. i Letland. Derudover ventedes et nulresultat i norsk skadesforsikring, mens der i Litauen ventedes en "mindre stigning i

erstatningsprocenten og mindre fald i omkostningsprocenten".



- Udviklingen i årets tre første kvartaler har

ikke givet anledning til at ændre de operationelle mål for 2002 for den underliggende skadeforsikringsdrift, fastslår

koncernen indledningsvis, men der sættes alligevel spørgsmålstegn ved prognosen.



- Udviklingen i resultatet

for 3. kvartal 2002 medfører dog, at tab vedrørende tidligere års skader, det store antal større skader

inden for svensk erhvervsforsikring samt vejrligsbetingede skader i dansk forsikring sandsynligvis vil forringe resultatet for 2002

i forhold til det oprindeligt meddelte, fortsætter selskabet, som sluttelig bemærker:



- Herved forudsættes,

at udviklingen fra 3. kvartal 2002 - med skader vedrørende tidligere år og mange stor- eller vejrligsrelaterede skader

- ikke fortsætter. Disse forhold må forventes at kunne forøge combined ratio for dansk skadeforsikring med 2 til

4 procentpoint til 104-106 pct. samt forøge combined ratio for svensk skadeforsikring med 1 til 2 procentpoint til 107-109

pct.



I dansk skadesforsikring er præmieindtægterne for egen regning steget 189 mio. kr. fra 2858 mio. kr. i de første

tre kvartaler af 2001 til 3047 mio. kr., men erstatningsudgifterne er steget 264 mio. kr. fra 2157 mio. kr. til 2421 mio. kr. Det

forsikringstekniske overskud fra de tre første kvartaler af 2001 på 97 mio. kr. er vendt til et underskud på 38

mio. kr. - alene i 3. kvartal er resultatet negativt med 69 mio. kr.



I svensk skadesforsikring steg præmieindtægterne

med 838 mio. kr. (33 pct.) fra 3346 mio. kr. til 4094 mio. kr., men heraf stammer 16 pct. af stigningen fra købet af Folksams

erhvervsportefølje.



Erstatningerne er steget 803 mio. kr. fra 2554 mio. kr. til 3357 mio. kr.



Dertil kommer en

stigning i driftsomkostningerne fra 850 mio. kr. til 1027 mio. kr. og det forsikringsmæssige resultat blev på 4 mio. kr.

mod 104 mio. kr. i de første tre kvartaler af 2001.



I norsk forsikring faldt præmieindtægterne for egen regning

fra 192 mio. kr. i de første tre kvartaler af 2001 til 171 mio. kr. i samme periode af 2002.



Erstatningsudgifterne blev

markant reduceret fra 231 mio. kr. til 121 mio. kr. Da driftsomkostningerne var uændrede 67 mio. kr. blev det forsikringstekniske

resultat forbedret fra et underskud på 28 mio. kr. til et underskud på 3 mio. kr.



I baltisk forsikring steg præmieindtægterne

for egen regning fra 316 mio. kr. til 550 mio. kr., hvorimod erstatningsudgifterne kun steg fra 110 mio. kr. til 225 mio. kr. Regnskabet

blev dog forværret af en stigning i driftsomkostningerne, som betød, at det forsikringstekniske resultat faldt fra et

overskud på 2 mio. kr. til nul.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen