Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Civilingeniør i Branding: Er det seriøst?

De to studerende havde udviklet en helhedsmodel for branding, som var beskrevet og underbygget på bedste ingeniørvis:

i klare gennemførlige faser. Branding beskrev de som en forandringsproces, hvor man bringer virksomheden fra den nuværende

position til en bedre og mere lukrativ position, og eksemplificerede med analyser af tre store danske virksomheders helt tilgang til

branding. En sådan proces er klart et stykke ingeniørarbejde - analysere, udvikle og sikre styringen af hele processen

frem til mål og fastholdelse.



Hvorfor er branding så blevet et ord man vanskeligt forbinder med et solidt stykke

ingeniørarbejde? Svaret findes sikkert både i de senere års misbrug af ordet "branding" - brugt af alle

typer konsulenter i næsten alle mulige betydninger - og i reklamebureauernes devaluering af begrebet til ofte at være

synonym for reklamekampagner.



Hvis man vil være klart positioneret, må man både styre processen dygtigt og

samtidig være ''seriøst kreativ''. Vinderne styrer processen og kombinerer tilstrækkelig og relevant analyse med

seriøs kreativitet, som stedse udtrykker deres "historie" med klar genkendelighed i positivt overraskende og nye

relevante sammenhænge. En klar position i markedet kræver således en god og langtidsholdbar ''historie'', som ærligt

og oprigtigt kan bruges, som interessant grundtema i alt hvad man foretager sig og dermed fortæller relevant om virksomheden.



Kortlægningen

af virksomhedens nuværende og ønskede værdier oplever man sig bedst frem til, i klar bevidsthed om ledelses- og markedsføringsmæssige

grundregler. Dette gøres enkelt og sjovt ved at kombinere seriøs management med kreative fortolkninger, og jo bedre

man mestrer disse discipliner, jo bedre resultat. Victor Borge var jo f. eks. netop sjov og spændende fordi han virkelig kunne

spille på klaver, var kreativt overraskende og samtidigt altid trofast fastholdt sin enkle og let genkendelige ''historie''.



Smidighed,

i form af strategier til nemmest og hurtigst at nå sine mål, skal selvfølgelig være forankret i og understøtte

virksomhedens ''historie'': seriøst kreativ udnyttelse alle relevante muligheder indenfor teknologi, ledelse og markedsføring.



Kommunikationen

skal være i stand til at ramme med fængende fortolkninger af ''historien'' på netop kundens præmisser.





det stadie kan reklamebureauer være til stor kreativ hjælp.



Planlægning og styring af processen - fra erkendelse

og frem til opnåelse og fastholdelse af en ønsket og realistisk positionering - er derfor et typisk ingeniørarbejde,

hvilket de to studerende da også beviste på så dygtig vis, at de opnåede karakteren 11.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen