Berlingske Business
LIVE
17:32 Hästens har vundet en kopisag - men tabt en anden

Byggeriet har tabt pusten

De dårlige konjunkturer slår nu for alvor igennem i byggesektoren, hvor der i årets første kvartal blev arbejdet

mindre end på noget andet tidspunkt siden 1994. Dermed er der lagt låg på syv års ubrudt aktivitetsfremgang

i branchen.


Kassen med overarbejdstimer er smækket i, og byggevirksomhederne må i stedet gå på ferie

med klamme håndflader og negative forventninger til de kommende tre måneder. Selvom beskæftigelsen fortsat er høj,

viser det senest offentliggjorte arbejdstidsregnskab fra Danmarks Statistik, at byggevirksomhederne havde mindre at lave i årets

første kvartal. De indikatorer taler nu for en faldende aktivitet i byggesektoren.



Knækket kurve

- Det, vi

ser, er, at den stigende "formkurve", som byggevirksomhederne har præsteret siden 1994, nu desværre er knækket.

Der er ganske enkelt mindre at lave, og derfor kan vi kun håbe på, at perioden med afmatning bliver så behersket

og kort som muligt, siger Henrik Stig Sørensen, der er cheføkonom i Byggeriets Arbejdsgivere (BYG).


Hans håb

er, at det opsving, som mange taler om, men som kun få tilsyneladende handler og investerer efter, vil komme i løbet

af fjerde kvartal 2002.


Omvendt er det også problematisk, hvis byggefirmaerne går ind i det traditionelt mere stille

vinterhalvår uden at have noget at lave, så derfor må bøtten meget gerne vende inden oktober, vurderer han.



Basisstab

-

Det virker som om, at virksomhederne tror, det bliver bedre. De fyrer ikke folk, men beholder en basismedarbejderstab, som der næsten

altid vil være arbejde til i det travle sommerhalvår, også selvom tillidsindikatorerne er imod. Men virksomhederne

vil have brug for nogle positive udmeldinger, ellers kan de ikke holde på medarbejderne, siger Henrik Sørensen.


Når

der ikke tidligere har været anledning til at råbe vagt i gevær over en dalende aktivitet, er det fordi, den afdæmpede

aktivitet endnu ikke har sat sig igennem på ledighedsniveauet.


I stedet viser faldet sig ved, at der i første kvartal

blev arbejdet 16 pct. færre timer i 2002 end i fjerde kvartal året forinden. Første kvartal er traditionelt en

stille periode, men faldet er kraftigere end ved de to foregående årsskifter. En sammenligning med første kvartal

2001 viser, at den effektive arbejdstid i de danske byggevirksomheder er faldet 3 pct.



Brug for gode nyheder

Tallene kan

spilles op ad det seneste konjunkturbarometer for perioden juni til august, som Danmarks Statistik ligeledes netop har offentliggjort,

og som baserer sig på udsagn fra bygge- og anlægssektoren. Det viser, at der er uændrede negative forventninger

til de kommende tre måneder. 17 pct. af virksomhederne vurderer, at ordrebeholdningen sidst i maj var lavere end normalt. Forventninger,

som byggebranchen deler med industrien og serviceerhvervene. Og derfor er der generelt brug for gode nyheder i de kommende måneder,

mener Henrik Sørensen. Han understreger, at stemningen i byggesektoren er påvirket af regeringens krav til besparelser på

det kommunale område, hvilket går ud over de kommunale anlægsbudgetter og det støttede boligbyggeri. Mindre

investeringsrammer for byfornyelse på dette års finanslov og udmeldingerne om nye nedskæringer til næste år hjælper

heller ikke, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen