Berlingske Business
LIVE
09:04 GN-aktien brager i vejret - Vestas får klø

Byggeriet frygter ti års klagefrist

Byggematerialeindustrien er bestyrtet over forslag om ti års klagefrist og havde ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig,

at det skulle lykkes at få samlet et flertal, der giver den danske byggematerialeindustri de skrappeste reklamationsregler i

Europa.


Denne skarpe udmelding kommer fra direktør Christian Lerche fra Byggematerialeindustrien under Dansk Industri.

Først i går erfarede han, at et flertal uden om regeringen var i færd med at "smugle" en markant opstramning

af reklamationsreglerne ind af bagdøren.



Eternit-sagen

Det sker i forbindelse med indarbejdelsen af et EU-direktiv

om forbrugerbeskyttelse, der netop er på vej igennem folketingsbehandlingen. De nye regler lægger op til, at forbrugere

skal kunne reklamere over fejl og mangler ved byggematerialer i en tiårs-periode. Regeringen foreslår en frist på

fem år, men SF og Enhedslisten har bl.a på baggrund af eternitsagen fremsat et ændringsforslag.


Oppositionen

ser nu ud til at få flertal for den skrappe ti-års frist med Dansk Folkepartis stemmer.


- Jeg er overrasket over

Dansk Folkeparti og vil opfordre Folketinget til at undlade en hovsa-løsning der ikke er gennemtænkt. Der mangler bl.a

en fornuftig definition af begrebet byggemateriale. Ikke ethvert materiale kan forventes at have en levetid på ti år -

det gælder f.eks. maling og fugemasse. Desuden kan det blive svært at håndhæve reglerne i forhold til udenlandske

leverandører, siger Christian Lerche.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen