Berlingske Business
LIVE
12:21 Advokatfirma vil rejse søgsmål mod DR og Skat 

Byggeleverandører presses hårdt på pris

Et oplæg til nye samhandelsbetingelser for 2003 fra Danmarks altdomininerende byggevarekæde, Danske Trælast, har

skabt røre i den store danske byggevareindustri. I oplægget fra Danske Trælast, der omsætter for ca. 15 mia.

kr. årligt, lægges der så stor vægt på lav pris, at flere byggevareproducenter mener, at de er truet

på indtjeningen.



Hans Bertil Thelin, der er administrerende direktør i Roskilde-virksomheden Rias siger, at Steen

Weirsøe fra Danske Trælast normalt gør sig til talsmand for fælles udvikling af byggematerialer og fælles

indsats for at forbedre totaløkonomien i byggeprojekter. Derfor forstår han ikke oplæggets ensidige fokus på

pris.



- Vi kan alle få et bedre udbytte ved at undgå spild af materialer og tid på byggepladserne. I den forbindelse

er det uden betydning, om et byggemateriale er en smule dyrere eller ej, siger Bertil Thelin.

Fokus på pris

Han mener

desuden, at branchens ønske om længerevarende samarbejder bliver skudt ned ved for kraftig fokus på pris. Derved

bliver det almindeligt, at der skiftes leverandør hvert år.



Icopal-direktør Anders Buchwald har netop været

i forhandling med Danske Trælast og ser forhandlingen som en topartsdrøftelse, hvor der kun skal kommunikeres begrænset

ud af huset.



- Sådanne forhandlinger er altid hårde - det skal de vel også være, siger han.



Han

mener ikke, at situationen er helt så firkantet, som Rias-direktøren trækker den op. I Icopals situation er der

ifølge Buchwald fortsat mulighed for innovation, selvom virksomheden godt kunne tjene mere.



Interprofiles direktør

Tommy Bøgehøj, der samtidig er formand for Byggematerialeleverandørforeningen, BLF, mener, at forhandlingen med Danske

Trælast var anderledes i år i forhold til tidligere år.



Det skyldes, at Danske Trælast har centraliseret

og professionaliseret indkøbet i forhold til tidligere.



- Der har altid været fokus på pris - det pres vil

altid være der. Danske Trælasts samhandelsbetingelser er hårde og kan via forhandling blive retfærdige, siger

Tommy Bøgehøj.



I Danske Trælast afviser Steen Weirsøe, at prisen er den eneste faktor ved valg af

leverandør, men at den trods alt er væsentlig. Danske Trælasts kunder efterspørger også prisbillige

varer.



Han mener ikke, at fokus på pris er medvirkende til at underminere innovationen blandt leverandørerne.



-

Tværtimod kan vi tilbyde flere hundrede salgssteder til nye produkter, så de kan sælges hurtigt, når de er

færdige, siger Steen Weirsøe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen