Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Bundlinie, tak

Træning og efteruddannelse er ofte blevet brugt som en slags belønning for en god indsats, for alle ved jo, at man på

de fleste kursussteder trakteres endog meget godt ved bugnende buffet''er, og at man efterfølgende kan pleje det mishandlede

legeme i saunaer, motionsrum og swimmingpools. Og så er der forresten da også noget undervisning ind imellem.


Sætter

vi sagen på spidsen? Måske. Der er ingen tvivl om, at der på mange af kurserne formidles vigtig lærdom, men

det er lige så sikkert, at kursusdeltagerne ikke altid kommer med udgangspunktet at lære men i stedet med et ønske

om at komme lidt væk fra en travl og stressende hverdag.


Der forskes meget i træning, uddannelse og udvikling af

både medarbejdere og ledere i disse år. Selvom klasseundervisningen fortsat er den mest fremtrædende, får

flere og flere øjnene op for, at individualismens ånde blæser tiden i nakken. Derfor bliver one-to-one-ledelse

og one-to-one-træning mere og mere oplagt. Katederundervisningen afløses i stigende grad af coaching og mentorisme.


Det

er interessante tendenser, som blandt andet var på dagsordenen, da 9.000 deltagere med interesse for træning og udvikling

for ganske nylig var samlet i New Orleans til verdens største ledelses- og udviklings-konference.


Det er disse folk, der

sætter dagsordenen, og det er derfor værd at spidse ører til de trends, de varsler. Allermest interessant var det,

at alt nu tyder på, at træning og efteruddannelse som frynsegode er på vej ud. Det er gået op for virksomhederne,

at de faktisk godt kan tillade sig at kræve synlige resultater på bundlinien af de penge, de investerer i at træne

og efteruddanne deres medarbejdere og chefer. Og de gør det, viser de erfaringer, der blev fremlagt i New Orleans.


Mange

vil sikkert påstå, at det kan være vanskeligt at måle de økonomiske resultater af investeringer i træning

og efteruddannelse; men eksperterne mener faktisk, at det i en vis udstrækning kan lade sig gøre for eksempel ved at

opstille konkrete mål for opgaver, som kan løses før og efter et uddannelsesforløb.


Der findes et

hav af konsulentfirmaer, som lever af medarbejder- og ledelses-udvikling. Hvis de er kloge, tager de denne trend meget alvorlig og

tilbyder kunderne at præsentere målelige resultater af de kurser, de udbyder.


For bundlinien kommer i centrum - også

i denne sammenhæng.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen